Annons
Annons


10 snacks under 100 kalorier!

När suget och hungerns sätter in är det en bra idé att ha ett hälsosamt alternativ redo. Här får du 10 tips på goda mellanmål som hjälper till att stilla hungern.

Ett smart mellanmål.

Ett smart mellanmål.

Det är sen eftermiddag och magen mullrar och morrar. Då lockar kanske chipspåsen och lösgodiset mer än kex och morötter. Men det är viktigt att hålla fokus på hälsosam kost – särskilt i mellanmålen. Och även om din kropp behöver sött och salt, finns det ingen anledning att synda mer än nödvändigt.

Smak och konsistens

Ett bra mellanmål handlar om smak och konsistens, så det måste vara både gott och gärna lite sprött eller mjukt. Viktigast är då inte kaloriinnehållet, för är du inte nöjd äter du bara mer.

Annons
Gilla Allas.se på Facebook

Det är viktigt att du äter sex måltider om dagen, varav tre är mellanmål. Detta för att du inte ska vara vrålhungrig när det är dags för huvudmålen. Kroppen är inte konstruerad för att behålla energin ett helt dygn och ju längre tid som förflutit sedan du senast åt, desto mer minskar kroppens förmåga att prestera och blodsockret faller.

Popcorn och bär

Kalorifattig mat gör det visserligen lättare att hålla vikten, men det är också viktigt att du prioriterar god smak i din mellanmål – och i dem kan ingå både popcorn och bär!

10 tips på goda snacks under 100 kalorier

1. En skål med fänkål, Romanesco blomkål och orange paprika med tomatsalsa som dip.
2. En halv skiva rostat rågbröd med lite smält choklad och en fjärdedels banan.
3. En skål med krispig sallad med lite hackade, rostade cashewnötter på toppen.
4. 1 dl färska bär.
5. 2 krispiga grissinistänger med sesamfrö.
6. 3 koppar vanliga popcorn.
7. Ett stort glas sockerfri läsk med isbitar av melon.
8. 20 jordnötter eller pistagenötter.
9. 3 bitar torkad frukt i strimlor blandade med 10 mandlar.
10. 2 knäckebröd med ett tunt lager färskost och rädisor mellan.

Av Mikael Frohm
Foto: Shutterstock

Vill du leva ett sundare liv och nå din drömvikt?

Testa vår viktiminskningskurs online!

Läs mer om kursen här!

DU FÅR…

● Kompletta menyer för 4 veckor

● Bästa kom-igång-tipsen

● Smarta listor som hjälper dig välja rätt mat

● Knepen för att bli av med sötsuget

● Superenkelt promenadprogram som ökar förbränningen

● Personliga tips från kvinnor som testat L7

Efter kursen kommer du garanterat att se stor skillnad på vågen och känna dig både piggare och friskare!

LÄS OCKSÅ

(61)
(0)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…