Annons
Annons


11 saker du borde veta om grapefrukt

Har du svårt för den bittra smaken av grapefrukt – eller är du en fantast som tar en halva varje morgon? Hur som helst borde du spana in dessa anledningar att ta en bit till.

Grapefrukt är en av de absolut bästa hälsofrukterna på många sätt – men något som inte alla tycker om. Med sin lite bittra smak väljer många bort den för till exempel apelsin eller mandarin, men grapefrukt har en del saker som inte alla andra frukter har. Här är några anledningar att skära upp en grapefrukt till nästa måltid!

1. Den återfuktar

Grapefrukt är en av de vattentätaste frukterna som finns, med ett vatteninnehåll på 92 procent! Att undvika uttorkning är viktigt för hälsan, och vi är många som dricker för lite om dagarna. Dessutom är vatten ett utmärkt sätt att dämpa din hunger – genom att äta mycket vattenrik mat kan du bli mätt på färre kalorier.

Annons
Gilla Allas.se på Facebook

Läs också: Smarta lunchknepet som hjälper dig gå ner i vikt

2. Den kan hjälpa dig gå ner i vikt

Forskning har visat att de som äter en grapefrukthalva eller dricker grapefruktjuice innan sina mål mat lättare tappar vikt än andra. Det har antagligen att göra med det höga vatteninnehållet samt den stora mängden näringsämnen, som mättar men ger får kalorier – en grapefrukthalva innehåller endast 39 kalorier.

Läs också: 6 frukter som får dig att tappa kilon

3. Skalet är nyttigt

Nja, inte hela skalet – bara det vita som blir kvar på frukten när du skalat den. De flesta av oss plockar gärna bort det vita lagret innan vi börjar äta, men faktum är att vi borde låta det vara kvar. Det är nämligen rikt på antioxidanter och andra näringsämnen, samt lösliga fibrer – vilket kommer att göra att du känner dig mättare samt hålla blodsockret på en bra nivå.

Läs också: Här är maten som ökar förbränningen med vatten

4. Sänker dåligt kolesterol

I en studie från 2006 lät forskare en grupp med höga halter av det dåliga LDL-kolesterolet äta grapefrukt innan måltiderna, en annan grupp med samma kolesterolproblem fick det inte, kontrollgruppen. Resultatet visade att de som åt grapefrukt fick en sänkt nivå av det dåliga kolesterolet, kontrollgruppen visade ingen skillnad.

Grapefrukt kan alltså sänka risken för stroke och hjärtattack, men du ska INTE lägga till grapefrukt till dieten om du redan äter mediciner mot ditt kolesterolvärde – det är en dålig kombination. Detsamma gäller med potensmediciner!

Läs också: 5 hälsosamma anledningar att äta mer havregryn

5. Boostar immunförsvaret

Både A- och C-vitamin är viktiga faktorer för att hålla immunförsvaret i schack. Och grapefrukt innehåller mängder av bägge. Även om grapefrukten inte kan förhindra att du blir förkyld så kan alla vitaminer gör att förkylningen blir lindrigare och går över snabbare. Och eftersom det ändå inte finns någon mirakelkur mot förkylningar kan du lika gärna ge det en chans!

Läs också: 5 överraskande tecken på att du lider av vitaminbrist

6. Sänker högt blodtryck

Det finns forskning som visar att grapefrukt kan hjälpa till att sänka blodtryck hos personer med höga värden. Anledningen är troligen mängden kalium som finns i grapefrukt. Kalium är ett mineral som motverkar de negativa effekterna av natrium – ett annat mineral som finns i salt och kan ligga bakom högt blodtryck. Du ska dock inte börja äta en massa grapefrukt om du redan äter medicin mot högt blodtryck.

Läs också: Superknepet: sänk ditt blodtryck på 3 minuter

7. Färgen har betydelse

All grapefrukt är nyttigt, men blodgrapen lite extra. Dels för att den innehåller betakaroten. Förutom att ge din hud ett naturligt solskydd och en fin färg, får också immunförsvaret en riktigt boost av färgen. Betakaroten hjälper nämligen kroppen att bekämpa fria radikaler, orsaken bakom för tidigt åldrande och många sjukdomar.

Dels innehåller den lykopen, en kraftfull antioxidant som bland annat finns i tomater. Lykopen minskar risken för hjärt- kärlsjukdom, cancer och benskörhet. Värme gör antioxidanten ännu mer effektiv, så en tomatsås är ett mycket bra alternativ för att tillgodose behovet.

Läs också: 7 enkla vanor som håller din hjärna ung och i form

8. Hjälper sår att läka

Vitamin C hjälper kroppen att blida ärrvävnad där det behövs samt att bilda nya blodkärl. En grapefrukt innehåller 72 milligram C-vitamin – vilket är 120 procent av rekommenderat dagligt intag. Vissa läkare rekommenderar sina patienter att äta grapefrukt eller ta c-vitamintillskott innan de ska opereras.

Läs också: Studie: Svenska lingon är nyttigare än superbären

9. Motverkar cancer

Enligt en japansk studie löper personer som äter citrusfrukter varje vecka mindre risk att utveckla cancer. Dricker du dessutom mycket grönt te blir effekten ännu större.

Forskarna tror att citrusfrukter kan minska inflammationer i kroppen och hindra cancerceller från att föröka sig. De reparerar dessutom skadat DNA, vilket är grunden till att cancer utvecklas till att börja med.

Läs också: Här är tomaterna som kan skydda dig mot cancer

10. Gör dig gladare

Om du känner dig ständigt trött och energilös kan grapefruktterapi vara något för dig! Inom aromaterapi blir citrusdofter och oljor allt vanligare. Smörj in dig med grapefruktolja eller hitta en scrub med doften, eller varför inte byta duschkrämen mot en grapefruktdoftande variant? Du får både den uppiggande lukten och ger huden extra lyster.

Läs också: Forskare: Medelhavskost kan hjälpa mot depression

11. Förvärrar munsår

Har du munsår eller nyligen borrat i någon tand? Då ska du ligga lågt med grapefrukt och andra citrusfrukter. Syran i frukten kan öka på smärtan – något du inte behöver då. Syran kan dessutom irritera munsåret så att det blir ännu rödare och ömmare.

Läs också: Peta inte på munsåret – hjälpen finns närmare än du tror

Text: Mikaela Alex

Källa: Health.com

LÄS OCKSÅ

(16)
(0)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…