Annons
Annons


5 tips som ger energi i höstmörkret!

Hösten är här och det börjar bli mörkare på kvällar och morgnar. Känner du att orken börja tryta kommer här 5 tips som ger dig mer energi!

tips-energi-host

Nästan 2 av 3 upplever att deras energinivå påverkas negativt när dagarna blir kortare och de har problem att orka med vardagens måsten. Det visar en undersökning som Lantmännen och AXA låtit göra.

Orkar inte träffa vänner
På grund av energibrist drar svenskarna ner på det som är viktigt, som att vardagsmotionera, träffa vänner, träning och restaurangbesök.

Läs också: Se upp – 7 teceken på att du börjar bli deprimerad

Sex och jobb går före
Nästan var tredje i undersökningen vill helst av allt slippa städa under vinterhalvåret och 14 procent slipper gärna ifrån matlagningen. Bland kvinnor är andelen ännu högre och det är 37 procent som helst slipper städningen. Men det man inte är beredda på att dra ned på är sexlivet och jobbet som endast 11 procent respektive 8 procent kan tänka sig att dra ned på.

Ljuset är boven
Anledningen till energibristen är att vi nordbor inte får tillräckligt mycket ljus så här års . När dagarna blir kortare producerar vi mer melatonin, som reglerar vår sömn. Samtidigt producerar vi mindre serotonin, som reglerar vårt humör. Därför blir vi både tröttare och mindre lustfyllda på vintern. Men det går att påverka!

Läs också: Nyhet: Forskarna har hittat en orsak till kronisk trötthet

Så får du mer energi

1. Var ute så mycket du kan
Mata hjärnan med ljus, ljus, ljus! Ljusterapi är ett bra komplement, men ännu bättre är går ut en runda på lunchrasten – och lämna solglasögonen hemma! Det så viktiga ljuset kommer in genom ögonen och ger kroppen en signal att vakna.

2. Motion
När vi rör på oss får vi energi och producerar humörhöjande serotonin. Om du inte kan ta en promenad vid lunchtid, kan du kanske gå en promenad när du kommer hem – eller så kan du cykla till jobbet eller till bussen.

3. Bra mat
Du kan hjälpa humöret genom att äta bra mat. Bra mat hjälper produktionen av serotonin och serotoninhöjande mat är bl a nötter, ost, frön, inälvsmat, fågel och fisk. Järnrika livsmedel som lever, havregryn, rågbröd, sesamfrön och nötkött är också bra. Även grönsaker är bra. Ja, allt som hjälper till att hålla blodsockret på en jämn nivå under hela dagen är bra!

4. Heja Spanien och Alperna!
Det är så klart svårt att både ha råd och tid men finns möjlighet att åka till ett soligare land – gör det!

5. Sov gott!
Det är normalt att lite mer på vintern än vad vi gör på sommaren. Vi har ett ökat behov av sömn på vintern, så gå till sömns lite tidigare med gott samvete. Tvätten och dammsugningen kan vänta. Sömnen är viktigare!

Läs också: Sömnexperten: Vi borde inte börja jobba förrän klockan 10

Njut av hösten med vackra ljushållare från Ittala
– köp dem förmånligt från oss!

Iittala-ljusstakar

 

LÄS OCKSÅ

(38)
(0)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…