Annons
Annons


6 smarta tips som hjälper dig komma igång med 5:2!

Att fasta två dagar i veckan, enligt 5:2-metoden blir allt vanligare. Men det kan vara svårt, i synnerhet inledningsvis, att bryta sina vanor. Därför presenterar vi här sex smarta saker att tänka på för dig som vill komma igång.

5-2-metoden

Ät vad du vill den ena dagen och håll dig ifrån mat nästa. Receptet låter så enkelt och är det egentligen också. Ändå kan det var svårt att komma igång. Följ våra tips så gård det lättare!

Annons

1. Planera
När du bestämt dig för att starta med 5:2-metoden fundera över vad du vill uppnå. Sätt ett mål, exempelvis på att testa en månad, och utvärdera. Planera också dina fastedagar. Handla i förväg! Man fattar sällan smarta beslut om man är lite hungrig.

Gilla Allas.se på Facebook

2. Testa
Prova hur fastedagarnas schema passar dig. En del är frukostmänniskor och behöver ett litet mål på morgonen. Andra vill kanske ha mer till lunch. En del klarar två fastedagar på raken, medan andra mår bäst av att dela upp det på två dagar. Bästa sättet är att prova.

3. Okej att missa
Det är inte hela världen om du äter mer än du planerat en fastedag. Det är bara att fortsätta. Det viktigaste är inte att du prickar dina 500/600 kcal om dagen. Det är helt okej så länge du ändå äter lite mindre. Var bara lite mer uppmärksam och planera nästa fastedag så är du inne i det igen.

4. Vatten!
De flesta som provar 5:2 upplever att fastedagarna blir lite lättare för varje vecka. Kroppen är en fantastisk maskin och ställer snabbt om till den minskade mängden. Och det är inte farligt att vara lite hungrig. Men drick mycket vatten, dels minskar det hungern, dels behöver kroppen mer vätska under fastan.

5. Välj rätt mat
Vitsen med 5:2 är att leva lite sundare. Genom att välja rätt mat – magra proteiner, grönsaker, baljväxter och fullkorn – och ha koll på kalorierna under fastan blir vi friskare. En följd av de nyttiga valen och den smarta maten är att de ofta även sprida sig till övriga veckodagar.

6. Belöna dig smart!
Dagen efter en fasta smakar maten extra gott. Se det som en belöning och njut! Var närvarande, dvs ät långsamt, försök identifiera de olika smakerna. Dra gärna nytta av dina nya kunskaper – då äter du så småningom god och smart mat hela veckan!

Så här fungerar 5:2-metoden:
5:2-dieten går ut på att man äter som vanligt 5 och fastar två dagar i veckan. Att fasta innebär då att kvinnor ser till att inte få i sig mer än 500 kalorier per dag (600 för män) de två dagar man fastar. Man kan välja att antingen fasta två dagar på rad eller en dag med någon några dagars mellanrum. Det viktiga är att man fastar två dagar av sju. De övriga fem dagarna äter man som vanligt.

LÄS OCKSÅ

(7)
(0)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…