Annons
Annons


7 tips som gör dig till en (ännu) bättre partner!

Efter många år tillsammans kan kärleken vara starkare än någonsin. Men en långvarig relation kräver också underhåll.

Visst, vi förstår att du kanske himlar med ögonen åt rubriken och tipsen nedan – har man varit gift eller tillsammans ett långt tag vet man ju vad den andra uppskattar och vad man bör göra. Som att inte bli irriterad när hen för hundrade gången lämnar strumporna på golvet eller att ni båda måste bli lite bättre på att boka den där månatliga dejten. Men det är ju bara så mycket som händer hela tiden? Absolut, och så ser livet ut. Det är alltid mycket som händer och det gäller att prioritera. Och en relation med personen du älskar och vill tillbringa ditt liv med bör absolut prioriteras. Fördelen är att några små och enkla förändringar kan ge stora resultat i er relation.

Här är 7 sätt att bli en bättre partner:

1. Skriv en tacksamhetsbok för din partner

Annons
Gilla Allas.se på Facebook

Genom att varje dag skriva ner (i bok eller telefon) vad din partner gör som du är tacksam över lär du hjärnan att fokusera på det positiva snarare än hens negativa sidor (låt oss vara ärliga, vi alla har dem). Börja smått, som att vara tacksam för att hen köper hem ditt favoritte utan att du ber om det – det låter som en bagatell, men allt räknas – och fortsätt med de stora sakerna, som att hen hjälper dina föräldrar med att renovera köket. Genom att lägga märke till vad din partner gör för er relation kommer du att känna ännu mer glädje och uppskatta hen ännu mer. Det här kanske är saker du tar för givet hos en bra partner, men det gör det bara ännu viktigare att uppmärksamma och vara tacksam för.

2. Lämna telefonen i bilen eller hemma

Sociala medier är numera en stor del av våra liv och vi tar ofta med oss telefonen vart vi än går. Även på dejt. Om telefonen ligger bredvid på bordet påminns du konstant om att det sker uppdateringar på sociala medier som du inte har sett. Ligger telefonen i fickan räcker det med att den vibrerar för att du ska bli påmind om den. Låt telefonen ligga kvar i bilen eller hemma när ni går ut och äter – det kommer troligtvis att kännas ovant till en början men du kommer bli förvånad över hur snabbt suget efter att uppdatera sociala medier försvinner. Som ett kul projekt kan ni kika omkring er på restaurangen hur resten av paren gör, de allra flesta lär tyvärr sitta med telefonen i sin hand medan den andre eller båda två fortfarande äter.

3. Fråga inte ”Hur var din dag då?”

Istället, fråga hur din partner känner angående hur hens dag har varit. Det här gör att du ändrar syftet med frågan till att vara faktabaserad (”Vad gjorde du idag?”, ”Hur var din dag?”) till känslomässig vilket också skapar en djupare samhörighet. När din partner pratar om ett kommande möte med sin chef eller att den nya praktikanten gör bort sig kan du fråga hur det påverkar hen. Blir din partner rädd, irriterad, taggad? Genom att ställa dessa frågor kan du visa empati och att du stöttar hen känslomässigt. I början kan det kännas ovant, både att ställa frågan och för din partner att prata om sina känslor, men det ger med sig med tiden och ni kommer uppleva att det ger er båda väldigt mycket.

4. Ta lite tid för dig själv

Vi lever i ett samhälle där vi ska ta hand om alla andra hela tiden – men det är enkelt att vi glömmer bort oss själva, den viktigaste personen i vårt liv. Ta en kväll – eller en eftermiddag om det fungerar bättre – och gör något du älskar och mår bra av. När du mår bra och även utvecklar dig själv kommer det spilla över på er relation. Det är viktigt att både du och din partner får tid för att bara vara för er själva då och då.

Läs också: Varningen: Så skadar stress din hjärna

5. Spola förväntningarna

Nej, vi säger inte att du ska sänka förväntningarna. Men förväntar du dig att din partner ska komma ihåg din födelsedag, buda över blommor och köpa den perfekta presenten? Problemet är att så fort din partner inte gör något av detta kommer du bli både frustrerad och sårad och er relation kommer tillslut att bygga på vem som gör mest för den andra. Droppa förväntningarna och ta snacket med din partner så ni båda är införstådda med vad ni förväntar er.

6. Lägg ditt ego åt sidan 

Många bråk handlar om vem som har rätt istället för vad som är bäst för relationen. Att hela tiden hävda sig och bevisa att man har rätt har ofta en negativ konsekvens på relationen. Är det värt att relationen får sig en törn för att du ska bevisa att du har rätt? Pick you battles, heter det på engelska. Välj dina fighter, helt enkelt. Du måste inte vinna alla.

7. Lär dig skillnaden mellan kritik och klagomål

Kritik innebär att någon säger något om din karaktär med syfte att såra dig. Ett klagomål däremot är sagt med syfte om önskan att du förändrar ett beteende. Det är vanligt att vi blandar ihop klagomål med kritik och tar klagomål personligt. När din partner klagar, försök att lyssna till vad hen verkligen säger. Bli inte arg utan fokusera på vad det är din partner egentligen menar så att ni kan mötas. Till exempel: Din partner säger ”Du hjälper aldrig till med middagen längre. Förut hjälpte du alltid till och nu är det bara jag som gör det.” men menar ”Jag vill laga mat tillsammans med dig. Det är mysigt att stå i köket tillsammans. När jag gör det själv är det en stressfaktor men med dig njuter jag av det.”.

På samma sätt som att du bör fokusera på vad din partner verkligen menar kan du föregå med gott exempel och bli mer tydlig i din kommunikation och vara så rak och ärlig du kan.

Av Minna Wallén-Widung
Källa: Prevention

Läs också: Därför är det bra att ha sex ofta!

Sexlust

LÄS OCKSÅ

(23)
(0)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…