Annons
Annons


8 goda anledningar till att försova sig lite varje morgon…

Ibland är det tufft att stiga upp när klockan ringer. Men att slumra en stund till är faktiskt inte så dumt. Inte för din hälsa i alla fall!

Kvinna i sängen.

Det finns flera hälsofördelar med att ge efter för sömnen.

Sömn är livsviktigt för både kropp och själ. När vi sover återhämtar sig hjärnan och vår hälsa stärks.

Mellan sju och nio timmar per dygn brukar rekommenderas för en vuxen person. Har du inte fått denna vila när klockan ringer, kan det vara idé att slumra en stund till.

Annons

Här är 8 goda skäl till att sova en stund extra på morgonen:

1. Immunförsvaret stärks
Sömnen hjälper ditt immunförsvar att stå emot sjukdomar. Studier visar att personer som sover mindre än fem timmar per natt exempelvis löper större risk att bli förkylda jämfört med personer som sover mer än sju timmar.

2. Magen mår bättre
Om du sover ut ordentligt mår magen bra. Du minskar risken att drabbas av inflammerad tarm och sura uppstötningar. Dessutom är risken att utveckla tarmsjukdomen IBS, Irritable Bowel Syndrome, betydligt lägre.

3. Hjärnan blir smartare
För lite sömn påverkar hjärnan och kan rubba vår förmåga att minnas och bearbeta intryck och ny information. Sov en stund extra så ökar din hjärnkapacitet.

Läs också: Somnar du sent? Då är du intelligent och kreativ!

4. Humöret stabiliseras
Forskning visar att för lite sömn gör oss mer lättirriterade och benägna att drabbas av humörsvängningar. Sömnen behövs för att stabilisera vårt välbefinnande.

5. Värken lättar
Sömnlöshet kan också lätt ge huvudvärk. Studier visar att dålig sömnkvalitet även kan leda till svårare migrän. Prova att sova bort smärtan.

6. Synen förbättras
Det finns ett direkt samband mellan dålig sömn och suddigt dubbelseende. Ju längre du är vaken, desto sämre ser du och löper också större risk att börja hallucinera. Låt ögonen vila genom att sova dig till bättre syn.

7. Sexlusten ökar
Att få tillräckligt med god sömn är viktigt för sexlusten och underlättar kopplingen mellan hjärnans signaler och underlivet. Det har också betydelse för hur ofta vi har sex, visar forskning.

8. Vikten bibehålls
Forskare har kommit fram till att vi tenderar att småäta mer och även välja mer kaloririk mat när vi inte får vårt sömnbehov tillgodosett. Genom att slumra lite extra på morgonen minskar du sötsuget och får lättare att hålla vikten.

Läs också: Så blir du av med sötsuget på 20 sekunder!

Källa: Business Insider. Artikeln har tidigare publicerats på Elle av Mikaela Råberg.

LÄS OCKSÅ

(150)
(0)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…