Annons
Annons


9 dåliga vanor – som gör dig till en bättre människa!

Dåliga vanor behöver inte vara en last – tvärtom. Det kan vara tecken på stora ambitioner och hög produktivitet!

Dina synder kan vara din styrka.

Dina laster kan vara din styrka.

1. Du biter på naglarna

Nagelbitning är en plåga inte bara för dig själv och dina stackars naglar utan också för din omgivning, som tvingas se hur du ständigt stoppar fingrarna i munnen. Men även om nagelbitning är kopplat till nervositet kan det också vara tecken på dina höga ambitioner.

Annons

Forskare vid universitetet i Montréal har nyligen presenterat en studie som visar att nagelbitare ofta gnager på sina naglar av tristess, eftersom de har ett stort behov av att utföra uppgifter bättre och snabbare än genomsnittet på både sin arbetsplats och privat. Nagelbitning är alltså ren frustration över för dåliga resultat.

2. Du kan inte motstå snooze-knappen

För alla som inte hoppar ur sängen med ett skutt klockan sex på morgonen finns det goda nyheter: Ni är inte lata sengångare. Ni gör i stället era kroppar en tjänst genom att ge efter för sömnen. Därmed minskar risken för både hjärtinfarkt och stroke, enligt en japansk studie från 2011.

Forskarna har även funnit att det stör kroppens naturliga klocka att gå upp före soluppgången. Antalet svenskar som blev inlagda på sjukhus med hjärtinfarkt ökade med 4 procent veckan efter övergången till sommartid, då vi förlorade en timmes sömn. Så sov gott – och länge!

Läs också: 6 enkla knep för bättre sömn

3. Du ser Youtube-klipp på arbetstid

Du vet att du bör svara på olästa mejl och skriva rapporter, men i stället trycker du på videoklippet med nysande babypandor. Igen.

Din chef kan kalla det för olaga tidsfördriv, men tack vare en studie från universitetet i Hiroshima kan du ursäkta din konsumtion av söta djurfilmer med att det faktiskt gör dig till en mer produktiv medarbetare. Forskarna drog slutsatsen att produktiviteten ökade med hela 10,3 procent direkt efter att de anställda tittat på djurklipp. Anledningen tros vara att de positiva känslor som djurungarna väckte ledde till ökad motivation och större fokus.

4. Du äter choklad varje dag

Du kastar dig över mörk choklad, praliner och chokladkakor. Oavsett alla sockerlarm kan du inte tänka dig att välja nyttigare alternativ som morötter eller selleri. Och var glad för det. Forskare vid bland annat Karolinska Institutet har funnit flera hälsofrämjande skäl till att äta mörk choklad:

  • Du blir gladare. Mörk choklad innehåller fenyletylamin som får din hjärna att frigöra endorfiner – lyckokänslor – precis som när du är kär.
  • Ditt blodtryck stabiliseras. Med en kakaohalt på 85 procent sänks ditt blodtryck och blodsockret stabiliseras. Detta har särskilt positiv effekt på typ 2-diabetes.
  • Dina tänder stärks. Det låter otroligt, men mörk choklad kan faktiskt stärka din tandemalj tack vare substansen teobromin som finns i kakaobönan.
  • Du håller dig ung. Mörk choklad är fylld med antioxidanter som skyddar mot fria radikaler som i sin tur kan skada kroppens celler och orsaka för tidigt åldrande eller cancer.
  • Ditt minne förbättras. Choklad är rikt på flavonoider som ökar blodflödet och förbindelser i den del av hjärnan som lagrar minnen.

Läs också: Nya rön: Därför ska du äta MER choklad!

5. Du … måste … ha … kaffe!

Du ryter som en irriterad lejoninna och åskmolnet ovanför ditt huvud signaler på flera meters avstånd att du är på väg att få ett utbrott. Ve den som vågar närma sig dig med krävande uppgifter innan du har intagit ditt morgonkaffe!

Men så sent som i februari i år slog forskare i Sydkorea fast att tre till fem koppar kaffe om dagen är bra för både kroppen och huvudet. Kaffe minskar risken för hjärtsjukdomar, åderförkalkning, demens, alzheimer och typ 2-diabetes.

6. Du har (allt för) kort stubin

Var inte för hård mot dig själv om du ibland tappar besinningen. Din vrede kan hjälpa dig att tänka mer analytiskt och avvärja stress.

Amerikansk forskning visar att ilska hjälper hjärnan att frigöra mindre av stresshormonet kortisol. Dessutom gör ilskan det lättare för oss att skilja svaga argument från starka i en beslutsfattande situation och motiverar oss till omedelbar handling. Så fortsätt slå i kudden och rasa ut då och då!

7. Du hoppar över duschen

Med hänvisning till normal hygien i övrigt kommer en dusch mer eller mindre inte att göra dig mer populär. En överhoppad dusch kan faktiskt vara ganska bra för både dig själv och miljön.

I januari i år konstaterade amerikanska läkare att många i västvärlden överexponerar sin kropp för vatten och att långa bad och värme lämnar huden torr och irriterad. Därutöver tar för mycket vatten bort naturliga oljor och goda bakterier som normalt skyddar vår hud. Huden är bra på att rengöra sig själv, menade läkarna, och för mycket tvål på exempelvis armar och ben är därför onödigt.

8. Du talar högt för dig själv

Du är ensam hemma och går och småpratar med dig själv. Nej, du är inte knäpp. Du är mycket klok!

I själva verket tyder det på sunt förnuft att använda sig själv som samtalspartner. När du för egna monologer sorterar du dina tankar och viktiga beslut blir lättare för dig att fatta, hävdar psykologer i USA. Det är dock av stor betydelse att du inte klagar på dig själv i dina repliker. Överös dig i stället med komplimanger!

9. Du äter frukost i sängen

I likhet med att hoppa över duschen kan det anses som ren lathet att inte orka sitta upp vid bordet när du äter. Men faktum kvarstår: Det är mycket avkopplande att äta i sängen. Och matsmältningen fungerar faktiskt som bäst när kroppen är helt lugn.

Forskare vid universitetet i Cornell presenterade år 2012 forskning som visar att rogivande miljöer ger oss anledning att tugga maten mer, äta långsammare och äta färre kalorier än när vi äter i en stressad miljö. Så se till att stapla några kuddar mot ryggen och njut av din smörgås i sängen på söndagarna!

Källa: Jyllands-Posten

Läs även: 5 vanor som förlänger livet!

LÄS OCKSÅ

(0)
(0)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…