Annons
Annons

Annons

Alkohol, sömn och Viagra – här är svenskarnas knep för att undvika jetlag

Jetlag kan vara en ovälkommen följeslagare de första dagarna efter en långflygning. Det finns idag ingen erkänd metod för att bota tillståndet, men det finns flera förebyggande knep att ta till.

Resesöksajten Skyscanner har frågat svenska resenärer om deras bästa tips för att undvika jetlag. I topp hamnar att hålla sig vaken hela flygresan – men var tionde svensk tar till alkohol i hopp om att inte bli jetlaggad.

Om de första dagarna efter en lång flygning försvinner i en dimma av trötthet är det troligtvis jetlag du drabbats av. Tillståndet beror på att kroppen inte hunnit ställa om sig till den lokala tidszonen och det finns en uppsjö av teorier om hur jetlag bäst kan motverkas.

Det allra vanligaste tricket är att hålla sig vaken hela flygresan och tillåta sig att somna först efter ankomst. Det uppger var femte svensk att de någon gång gjort. En annan väl beprövad taktik är att ställa om klockan till destinationens lokala tid så fort man kliver ombord och sedan sova enligt den tiden. Den metoden har 14 procent av svenskarna testat.

Precis som det råder delade meningar om hur man bör sova på planet finns det även skilda uppfattningar om huruvida alkohol kan hjälpa eller stjälpa en jetlag. Var tionde svensk svarar att de har druckit alkohol för att kunna somna på planet. Fem procent har i stället motsatt taktik och uppger att de undviker alkohol 24 timmar innan avresa.

Däremot är svenskarna inte särskilt positiva till att använda medicinska preparat. Endast några få procent svarar att de testat att ta sömntabletter under resan och bara någon enstaka uppger att de provat anti jetlag-piller, melatonin eller olika örtpreparat. Kanske något förvånande uppger sex av de svarande att de tagit Viagra, som sägs kunna motverka jetlag, inför en lång flygresa.

Svenskarnas mest beprövade taktiker för att undvika jetlag – topp 5

1. Vara vaken hela flygresan: 20 %

2. Ställa klockan efter resmålets tidszon redan på planet: 14 %

3. Äta lättare måltider med hälsosam och fräsch mat: 13 %

4. Stretcha och röra på sig ombord: 11 %

5. Dricka alkohol i syfte att somna på planet: 10 %

 

Om undersökningen: Undersökningen är beställd av Skyscanner och genomförd av undersökningsföretaget Onepoll. Undersökningen har 1000 svenska respondenter och utfördes under 2013.

 

LÄS OCKSÅ

(0)
(0)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…