Annons
Annons

Annons

Allt kan inte förlåtas – men så kan DU må bättre!

Det är bra för hälsan att förlåta och gå vidare. Men vad gör man om någon gjort en så illa att det inte går att förlåta?

oforlatligt

Av Annika Nilsson
Foto: Shutterstock

Det finns allvarliga händelser och svåra trauman som inte går att förlåta.
Till exempel om personen inte förstår innebörden av sitt handlande och tar på sig ansvaret genom att be om ursäkt. Eller om man inte vill ha en framtida relation till den som har förorsakat smärtan.

Men det går att släppa bitterhet och agg utan att direkt förlåta personen i fråga.
Försök hålla en objektiv attityd till individen och besluta dig för att han/hon inte längre är betydelsefull, samt att du inte vill stå i relation till personen.
Förlåtelse innebär inte att du befriar någon från ansvar, eller rättfärdigar fel. Det handlar om att hålla känslorna neutrala, att du inte längre mår dåligt vid tanke på den som svikit, sårat eller burit sig illa åt.

Du förlåter för ditt eget välbefinnande.
Om vi ska kunna släppa taget och göra oss fria från bitterhetens bojor behöver vi bearbeta och acceptera verkligheten som den är: ”Det som har hänt, har hänt.”
Många gånger handlar det om att inse att vi inte kan kräva gottgörelse för en oförrätt, utan att vi själva måste återta makten över våra liv.
I slutändan är det våra egna tankar som håller ilskan och bitterheten levande, inte själva händelsen. Den handling som har skadat dig kan vara en del av ditt liv och fortsätta bryta ner dig till kropp och själ, eller så förlåter du för att gå vidare i livet och öka ditt välmående.

Förlåtelse är bra för din kropp, dina relationer och din plats i världen. Och du gör det för din egen skull! Det är skäl nog för att ta tag i arbetet med att släppa besvikelser, sorg och agg.

Fördelarna av att förlåta

Dr Everett Worthington Jr är professor i psykologi vid Virginia Commonwealth University, USA, och en av forskarna bakom studien: Forgiveness, Health, and Well-Being. En studie som visar stora hälsofördelar med att förlåta.

• Friskare relationer
• Psykiskt välbefinnande
• Mindre ångest och stress
• Mindre fientlig inställning
• Minskning av smärta
• Mer energi och fokus på positiva saker i livet
• Ökat självförtroende
• Lägre blodtryck
• Färre symtom på depression
• Lägre risk för alkohol- och drogmissbruk

Källa: Journal of Behavioral Medicine: Forgiveness, Health, and Well-Being

LÄS OCKSÅ

(72)
(0)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…