Annons
Annons


Älskade ägg – 5 goda och mättande frukostar!

Ägg är en perfekt start på dagen. Här tipsar vi om flera goda frukostrecept där just ägget får spela huvudrollen. Vilken äggrätt blir din favorit?

Nyttiga frukostar med ägg

1. Mättande omelett

En matig och mättande omelett blir en alldeles utmärkt start på dagen. Vispa ihop 2 ägg, en skvätt mjölk, salt och svartpeppar. Stek lite lök och svamp och häll över äggblandningen. Stek tills omeletten stelnar och strö gärna över lite smakrik ost.

Annons

Läs också: Så gör du omeletter i muffinsformar

2. Kokt ägg

Så enkelt, så gott och så nyttigt. För ett mellankokt ägg kan 4 minuter vara lagom koktid. Föredrar du ägget löskokt kan du halvera tiden. Vill du däremot ha ditt ägg hårdkokt rekommenderar vi att du kokar det i ca 6 minuter. Ät det precis som det är eller tillsammans med lite kaviar, örtsalt eller en klick majonnäs.

3. Krämig äggröra

Du gör en mättande äggröra på nolltid! Hacka upp lite lök och tärna en bit salladsost. Stek löken, knäck i två ägg och vispa runt i pannan tillsammans med en skvätt mjölk eller lite matlagningsgrädde. Krydda med salt, peppar och strö över salladsosten.

Tips! Byt ut lök och salladsost mot dina favorittillbehör. Bacon, skinka, svamp – det mesta funkar!

4. Smarrig äggmacka

Klassikern vi helt enkelt inte kan få nog av. Koka ett ägg i ungefär 4 minuter. Skala, skiva och servera på en bit gott bröd tillsammans med lite majonnäs. Glöm inte örtsaltet!

5. Stekt ägg

Stek en näve tomater i blandade färger tillsammans med lite vitlök och olivolja. Knäck två ägg i pannan och stek på ena sidan. Lägg upp allt på en tallrik och krydda med lite basilika, salt och svartpeppar. Du håller dig garanterat mätt hela förmiddagen!

Varför är ägg så nyttigt?

Ägg innehåller i princip alla nyttigheter vi människor behöver få i oss, förutom kalcium och vitamin C. Livsmedlet har dessutom en bra fettsammansättning och en alldeles utmärkt proteinkvalité. Några exempel på bra saker du får i dig när du äter ägg är zink, selen, vitamin D, E, K och B12, protein, fett, omega 3, järn och folat.

Men hur är det med ägg och kolesterol? Jo, ägg innehåller kolesterol men de flesta av oss kan faktiskt äta flera ägg om dagen utan att vårt kolesterolvärde påverkas negativt. Anledningen är helt enkelt att vi människor har en slags kontrollmekanism i kroppen som minskar vår egen produktion av kolesterol när vi äter livsmedel som innehåller kolesterol. Läs mer hos Livsmedelsverket >>

Av Åsa Boustedt/Hemmets
Foto: Shutterstock

Läs också: Ägg är 5 gånger nyttigare än forskarna tidigare trott

Hur-nyttigt-ar-agg

LÄS OCKSÅ

(26)
(0)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…