Annons
Annons


Därför ska du ALDRIG sitta med benen i kors!

Många korsar automatisk benen när de sätter sig ner. Detta kan påverka hela kroppen negativt. Här är 4 skäl till att omedelbart sluta.

Kvinna sitter med benen i kors.

Korsade ben kan påverka din hälsa mer än du tror.

Det är kanske inget du brukar fundera på, men hur du sitter med benen har faktiskt stor inverkan på hela din kropp. Många experter avråder oss därför från korsade ben av rena hälsoskäl.

Här är 4 skäl till att du aldrig bör sitta med benen i kors:

Annons

1. Du kan få rygg- och nackbesvär
Att korsa benen är som att tigga om smärtor i ryggen och nacken, säger den amerikanska sjukgymnasten Vivian Eisenstadt. Dina höfter vrids till ett onaturligt läge, som påverkar hela ditt bäckenben. Eftersom bäckenet är basen för din ryggrad, skapar detta en belastning på både ryggen och nacken. Att dagligen sitta med korsade ben är ett av de främsta skälen till diskbråck och ryggont.

2. Du kan få åderbråck
När du lägger det ena benet över det andra hindrar du även ett normalt blodflöde i ådrorna och ökar trycket på dina vener, som transporterar tillbaka blodet till hjärtat. Den amerikanske kardiologen Hooman Madyoon, som specialiserat sig på behandling av venösa sjukdomar, menar att sittpositionen kan försvaga och skada venerna i benen så illa att du riskerar onödiga och för tidiga åderbråck.

3. Du kan få högt blodtryck
Det låter kanske förvånande, men att korsa benen kan tillfälligt orsaka högre blodtryck. Anledningen är att blodet i benen får svårare att pumpas tillbaka till hjärtat eftersom motståndet ökar. Som en konsekvens höjer din kropp blodtrycket för att hjälpa flödet, förklarar specialistläkaren Hooman Madyoon. Du känner förmodligen inte några symtom omedelbart, men upprepade blodtryckshöjningar kan i förlängningen ge stora problem.

4. Du kan få förstörda fotnerver
Slutligen påverkar korsade ben även ådrorna och nerverna i dina fötter. Den amerikanske fotvårdsspecialisten Richard Graves menar att peroneusnerven, den största nerven i benet som passerar strax under knäet och längs utsidan av ditt ben, kan ta skada. Trycket som där uppstår orsakar i sin tur domningar och tillfällig känsla av förlamning i fotmusklerna. På sikt kan detta till och med ge nervskador.

Läs också: Hälsotricket: Därför ska du stoppa LÖK i dina strumpor!

Källa: Yahoo Health
Text: Margaretha Malmgren

Foto: Shutterstock

LÄS OCKSÅ

(434)
(1)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…