Annons
Annons


Sant eller falskt? 11 påståenden om din hälsa!

Ger situps platt mage? Är mörk choklad nyttig? Kan man dricka för mycket vatten? Här får du svaren på 11 vanliga hälsofrågor!

halsotips

Övervikten ökar i västvärlden. Och äter vi sundare och tränar mer än aldrig förr. Samtidigt regnar kost- och motions-råden över oss. Men, vad är sant och vad är falskt? Här är svar på 11 vanliga påståenden:

1. Du måste sova 7,5 timmar varje natt
Både sant och falskt! Det är inte rätt att säga att du ska sova 7,5 timmar varje natt. Sju till åtta timmars sömn är allmänt vedertaget, men sömnbehovet är högst individuellt. En del fungerar bäst med sex timmars sömn, andra behöver nio timmar. Det viktiga är att du under dagen känner sig fräsch och utvilad. Så hitta ditt personliga sömnbehov – och följ det.

2. Du kan inte gå ner i vikt genom att bara styrketräna
Sant! Du måste alltid fokusera på kosten för att gå ner i vikt. Kost och styrketräning kan tillsammans få dig att gå ner i vikt, men det beror framförallt på rätt kost om du går ner. Styrketräning är ett bra komplement eftersom det ökar din muskelmassa, och ju mer muskelmassa du har, desto mer förbränner du.

3. Sit-ups ger platt mage
Falskt! Jämfört med hur många människor som gör sit-ups, borde det finnas många fler platta magar där ute. Men det är där inte, för en platt mage kräver både hälsosam kost, korrekt andning, funktionell träning med många olika rörelser och, inte minst, en stark och väl fungerande bäckenbotten.

4. Rätt sorts fett gör dig inte fet
Falskt! Alla fetter ökar också kroppsfettet. Det är hur det påverkar som gör skillnaden. De goda fetterna, till exempel från fisk och frukter som avokado, är bra eftersom de minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar och sänker kolesterolet.

5. Du undviker skador om du stretchar
Falskt! Det finns ännu inga bevis för att stretchning efter träning förebygger skador. Å andra sidan ökar blodcirkulationen och det är bra för din flexibilitet och ditt välmående. Så stretcha på!

6. Mörk choklad är hälsosamt
Sant! Jodå, goda nyheter för alla chokladälskare. Mörk choklad är hälsosam – den innehåller nämligen flera antioxidanter som minskar risken för hjärt-och kärlsjukdomar. Det är dock väldigt lite mängder vi talar om. Och chokladen måste innehålla minst 70 procent kakao för att vara nyttig.

Läs också: Därför ska du äta MER choklad

7. Det spelar ingen roll om du får dina vitaminer från mat eller kosttillskott
Falskt! Du ska helst få dina vitaminer från kosten. Och ju mindre bearbetad maten är, desto bättre. Men om du inte tål sol och fisk, och därför inte får tillräckligt med D-vitamin, är det bra med ett tillskott.

8. För mycket vatten är ohälsosamt
Sant! Det är en utbredd missuppfattning att ju mer vatten du dricker, desto bättre. Om du dricker vätska i för stora mängder eller svettas mycket, exempelvis vid flera spinningpass i veckan, riskerar du att kissa eller svettas ut de goda salterna i kroppen. En normal dag ska du dricka 1,5 liter vätska inklusive kaffe och te, en varm sommardag lite mer.

Läs också: Tecken på att du dricker för lite vatten

9. Om du har sömnbrist, kan du sova ikapp det på helgen
Falskt! De allra flesta sover för lite under veckan och sover därför ”ikapp” det på helgerna. Men är det bra för hälsan? Nej. När du sover längre under helgerna, rubbar du också din dygnsrytm, och det ger så kallad social jetlag som påverkar din prestationsnivå. Det allra bästa för din kropp är att gå till sängs och stiga upp vid samma tidpunkt alla dagar i veckan.

10. Du kan bara bli stressad om du har mycket att göra
Falskt! Stress handlar i grunden om balans mellan resurser och behov. Om du har för många krav på dig, har du heller inte resurser till klara belastningen – och då blir du stressad. Men du kan också bli stressad av att ha för få krav på dig i förhållande till dina resurser, vilket ofta är fallet för arbetslösa. För att undvika stress, måste du skapa en bra balans mellan dina resurser och behov.

Läs också: 7 tecken på att du har för mycket stresshormoner i kroppen

11. Alkohol förstör din förbränning
Sant: Alkohol får ditt blodsocker att skjuta i höjden och därmed också din insulinproduktion, det i sin tur minskar din förmåga att bränna fett.

LÄS OCKSÅ

(13)
(0)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…