Annons
Annons


Årets julshopping mer stressande än någonsin

Nya siffror visar att många svenskar känner sig stressade över årets julshopping redan i oktober. Allra mest stressade blir vi av jakten på de rätta julklapparna och av trängsel och köer.

Kvinna med julklappar.

Till jul känner sig kvinnor mer stressade än män.

Julen närmar sig med stormsteg och i år är vi mer stressade än aldrig förr. Redan i slutet av oktober känner sig många svenskar stressade inför årets julshopping (13 procent) – kvinnor mer än män.

Annons

Vad som stressar svenska folket allra mest är jakten på den rätta julklappen (42 procent), men även trängsel och köer ligger i topp (28 procent). Nära en femtedel (17 procent) är stressade över sin ekonomi inför årets julshopping.

Siffror visar också att var fjärde konsument i Sverige kommer att handla de flesta av sina julklappar redan innan den 1 december. Bland dem som ska handla julklapparna på nätet är andelen ännu högre – 4 av 10 kommer att e-handla sina klappar på nätet före december.

Yngre värst drabbade

– Julen är en härlig högtid för många svenskar, med både julbak och familjehäng, men det innebär också en hel del stress att ge sig ut på stan bland trängsel och köer. För en julshopping utan stress är därför e-handel ett bra alternativ, säger Christina Lind, Sverigechef på Visa.

Fler yngre än äldre är stressade. Bland de svenskar som deltagit i undersökningen svarar en fjärdedel i åldern 15-34 år att de är mer stressade i dag inför årets julshopping än för fem år sedan.

– En möjlig orsak till varför yngre är mer stressade än andra kan vara att de i större utsträckning upplever fler krav i sin vardag. I dag har vi alla mer att göra, mer att tänka på och vi jobbar ständigt på att få vårt livspussel att gå ihop. Att då även addera julshopping till agendan blir ännu ett stressmoment som i slutändan riskerar att få oss att må dåligt, säger Kerstin Uvnäs Moberg, läkare och professor i fysiologi.

Läs också: Klarar du julstressen – testa dig själv

Fotnot: Undersökningen baseras på en studie som genomfördes av TNS Sifo 29-30 oktober 2015. 1162 respondenter deltog i studien och gjordes i TNS Sifos webbpanel med slumpmässigt rekryterade respondenter i åldern 15-79 år. Panelen är riksrepresentativ.

LÄS OCKSÅ

(0)
(0)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…