Annons
Annons


Satsa på den hjärtegoda maten!

Kostråd och tips som ger ett friskt hjärta!

Fräscha grönsaker är aldrig fel.

Omättade fetter bra
Det handlar om att äta bra, omättade fetter istället för mättade. Du måste prioritera livsmedel med omättade fetter. Det har en positiv inverkan på hjärt-kärlsjukdom och kan minska kolesterolnivåer.

Annons

Dessutom, bör du äta 300 gram fisk per vecka, eftersom den viktiga omega-3-fettsyror verkar blodförtunnande. Ät även mycket grönsaker och massor med fullkorn och fiber.

Saltet en fara
Håll också ett öga på hur mycket salt du konsumerar. 70 procent av saltet vi konsumerar kommer från bearbetade livsmedel som bröd, frukostflingor och snabbmat. Så skippa halvfabrikaten om du kan och gör hellre maten från grunden eller köp mat med nyckelhålsmärkta etiketter. Byt även bordssaltet mot andra kryddor eftersom salt påverkar vårt blodtryck negativt.

Här är några förslag på en hjärtvänlig kost.

Frukost
Ät havregrynsgröt. Den är bra, billig och hälsosam. Den innehåller fibrer, fullkorn och nyttiga fetter. Du kan toppa den med någon torkad frukt, nötter eller lite socker. Andra förslag på en hjärtvänlig frukost är sura mjölkprodukter med låg fetthalt, ex yoghurt med müsli eller tillsammans med en bit fullkornsbröd med magert kött.

Lunch
En god lunch kan bestå av en rågbrödsmacka – helst med pålägg som makrill i tomatsås eller sill. Du kan också äta andra magra pålägg och se till att äta mycket grönsaker. Äter du i en matsal på jobbet, kan du också välja en varmrätt. Tänk då bara på att dela upp tallriken i ett Y, där grönsaker och potatis /ris/pasta fyller de två stora rummen, och kött och sås fyller det lilla rummet.

Mellanmål
Ett bra mellanmål för att stilla hungern kan vara färsk frukt och grönsaker, till exempel morotsstavar. Är du mer hungrig, så ta en bit knäckebröd eller rågbröd med mager ost. Eller varför inte lite nötter.

Middag
Se till att äta fisk en-två dagar i veckan och i övrigt magert kött som kyckling och kalkon. Till det kan du välja fullkornspasta, vilt ris eller potatis och grönsaker. Tänk igen på Y-tallriken.

LÄS OCKSÅ

(0)
(0)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…