Annons
Annons


Då ska du träna för att bränna mest fett

Tidpunkten för din motion har större betydelse än man tidigare trott! Det visar en träningsstudie från brittiska forskare.

traning-lopning
Bränn fett före frukost! Teorin att träning på tom mage ökar förbränningen har fått liv igen.

Ny forskning från University of Northumbria visar nämligen att du kan öka din fettförbränning med hela 20 procent under resten av dagen genom att lägga in ett träningspass före frukost. Forskarna är själva överraskades över den höga siffran, men menar att morgonträning är ett bra sätt att ge fettförbränningen en boost.

Annons

Läs också: Promenader kan minska risken för bröstcancer

Även tidigare studier har pekat mot fördelarna med att träna på fastande mage, eftersom det får kroppen att ta av sina fettreserver. Men de brittiska forskarna ville undersöka om detta istället ökar aptiten och gör att du överäter senare under dagen. Resultaten visade att så inte är fallet – personerna som sprungit på ett löpband innan frukost åt inte mer under resten av dagen än de som ätit frukost innan gympasset.

Läs också: 10-minutersträningen som kan ändra ditt liv

Forskarna menar dock att det viktigaste fortfarande är att hitta tidpunkten då det passar just dig bäst att träna. Även om morgonträning är allra bäst ur fettförbränningssynpunkt så kanske du har mer energi och motivation på kvällen.

Artikel från Må Bra

Nya rön: Rött vin ökar förbränningen
Vin-lika-bra-som-traning

LÄS OCKSÅ

(58)
(0)

Annons

Annons

Annons


allasbutik

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…