Annons
Annons


Därför ska du äta vattenmelonkärnor – 7 hälsofördelar

De svarta prickarna kan göra sig snygga på Instagram-bilden, men vi är många som slänger bort kärnorna när vi njuter av vattenmelon. Det svinnet sätter vi stopp för nu, de små kärnorna har nämligen flera hälsofördelar att erbjuda.

Vattenmelonkärnor kan och bör ätas, de är fyllda med mängder av nyttigheter som är bra för kroppen. Grodda, rosta eller krossa kärnorna och ät som snacks, lägg i en sallad eller använd som topping i valfri rätt. Kärnorna går även att brygga te på, vilket kan användas för att rensa ut gifter ur njurarna.

Annons

Här är sju anledningar till att ta vara på kärnorna i vattenmelonen:

1. De innehåller magnesium

Vattenmelonkärnorna är rika på magnesium, vilket är nödvändigt för många av kroppens funktioner, bland annat för hjärtat, nerverna och musklerna.

2. Du får i dig vitaminer och järn

Vattenmelonkärnorna innehåller A-, B- och C-vitamin samt järn, vilket är viktigt för kroppens syresättning. Kärnorna är därför ett perfekt mellanmål för att undvika järnbrist.

3. De är bra för huden

Kärnorna innehåller aminosyror, antioxidanter och lykopen som är bra för din hud, blodomloppet och för hjärtat. Fettsyrorna i kärnorna hjälper huden att hålla sig strålande, återfuktad och mjuk.

Tips! Skär upp melonen i skivor och plocka ut kärnorna innan du använder pepparkaksformar för att skapa roliga former i en fräsch fruktsallad.

4. De är bra för din matsmältning

Vattenmelonkärnorna innehåller fibrer som är bra för matsmältningen och för att upprätthålla en nöjd, välfungerande mage.

5. De är kalorisnåla

Kärnorna innehåller få kalorier i jämförelse med andra snacks och liknande frön, så du kan mumsa i dig en extra näve eller två med gott samvete.

6. De är bra för håret

Koppar i rostade vattenmelonkärnor är bra för håret eftersom koppar behövs för att producera melanin. Melanin i sin tur ger håret dess färg och skyddar dig från solens skadliga UV-strålar.

7. De innehåller protein

De små svarta kärnorna är packade med protein, vilket gör dem till ett utmärkt tillägg i en matig sallad.

Text: Nanna von Knorring
Källor: Hefty, Stegförhälsa.se, Huffington post, Healthline
Foto: Shutterstock

LÄS OCKSÅ

(131)
(0)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…