Annons
Annons


Detta händer i kroppen när du äter bananer!

Ät en banan – och upptäck dess fantastiska effekt på din hälsa! Här kommer 9 bra anledningar till att gilla bananer!

Kvinna som äter banan.

Stärk din hälsa med bananer!

Banan är en fantastisk hälsobomb som är naturligt fri från fett, salt och kolesterol. Dessutom innehåller den gula frukten en rad vitaminer, mineraler, proteiner och fibrer.

Ät en banan varje dag och stärk din hälsa. För bästa effekt – välj ekologiska!

Annons

Här är 9 fantastiska fördelar med att äta banan:

1. Du blir piggare. Banan tillför snabbt kroppen energi, utan att du går upp i vikt. En superfrukt vid utmattning eller kronisk trötthet.

2. Magen blir glad. Problem som förstoppning, diarré eller magsår avhjälps. Bananens alkaliska egenskaper justerar magsyran, och det höga fiberinnehållet normaliserar tarmrörelser och återställer nivån av kalium.

3. Humöret stabiliseras. Banan innehåller höga halter av vitamin B6, som bidrar till att stabilisera nervsystemet och lindrar humörsvängningar, ångest och irritation.

4. Stressen minskar. Kaliumet i bananen hjälper till att minska stress, samtidigt som magnesiumet förhindrar stressrelaterad huvudvärk.

5. Minnet förbättras. Den viktiga aminosyran tryptofan stimulerar minnet och förbättrar vår inlärningsförmåga.

Läs också: Nya rön: Därför ska du äta MER choklad!

6. Hjärtat stärks. Bananens sammansättning av kostfibrer, kalium, C-vitamin och vitamin B6 minskar risken att drabbas av hjärtsjukdom.

7. Kolesterolet sjunker. Innehållet av ämnet pektin sänker det onda LDL-kolesterolet och renar kroppen från gifter.

8. Blodsockret regleras. Hos dem som lider av diabetes typ 1 sänks blodsockernivån på sikt när de äter kostfiberrika livsmedel, som exempelvis bananer. Patienter med typ 2-diabetes får på sikt både lägre blodsocker och lägre blodfetter av fiberrik föda, enligt Medical News Today.

9. Cancer motarbetas. Eftersom banan är en viktig källa till C-vitamin bidrar den också till att minska antalet fria radikaler som kan orsaka cancer. I kombination med kostfibrerna minskas framför allt risken för tjock- och ändtarmscancer.

Läs också: Har du skalat banan på fel sätt i hela ditt liv?

Tips!
Använd en mosad banan vid bakning i stället för olja eller margarin. Gott och nyttigt!

Läs också: Så blir en brun banan som ny igen!

Källa: Steg för hälsa m.fl.

LÄS OCKSÅ

(1.48k)
(2)

Annons

Annons

Annons


allasbutik

Annons

  • Håkan

    Är du en massmördare? Det vet väl alla som har diabetes att just banan är den sämsta frukten att välja. Det är för mycket socker i den helt enkelt. Banan kan ätas endast som bot mot för lågt blodsocker när man har övermedicinerat. Höga värden leder till komplikationer som t.ex. för tidig död. Därför frågar. Jag om du är en massmördare.

  • Helle

    Men hallå där du artikelförfattare!
    Var har du fått underlaget från till denna artikel???
    Är du inte påläst det minsta?? Banan till diabetiker, oavsett typ 1 eller 2 är ju förödande. Banan är inget annat än socker och gör bara nytta som blodsockerhöjare då dialektikern tagit högre insulindos än hk-intaget krävde. Människor som inte vet bättre/inte har kunskapen om förhållandet mellan kh, socker, fruktsocker och insulin kan ju bli riktigt sjuka av dina felaktiga råd. Mitt råd till dig är att du inte ska skriva om sådant du inte har kunskap om/inte gjort en grundligt faktasökning om.
    Med vänlig hälsning Helle (diabetiker)

  • Pia

    Den sämsta artikel jag läst!!! Till och med på vissa zoo drar de in bananerna för aporna. De blir för feta och får diabetes! … Är detta en artikel från 1950????

  • Pia

    Absolut! Funkar bra om blodsockret är farligt lågt! Bättre en bit banan än att hamna i koma.

  • Allas redaktion

    Hej Pia!
    Tack för din kommentar. Studier har visat att fiberrika livsmedel, som t ex bananer,
    på längre sikt kan sänka blodsockret för diabetiker. Men att bara äta en banan har
    givetvis inte den effekten. Vi har förtydligat detta i
    artikeln och även angett källan Medical News Today, där informationen är
    hämtad. Tack för att du gjorde oss uppmärksamma på detta!

  • Allas redaktion

    Hej Helle!
    Tack för din kommentar. Studier har visat att fiberrika livsmedel, som t ex bananer,
    på längre sikt kan sänka blodsockret för diabetiker. Men att bara äta en banan har
    givetvis inte den effekten, som du så riktigt påpekar. Vi har förtydligat detta i
    artikeln och även angett källan Medical News Today, där informationen är
    hämtad. Tack för att du gjorde oss uppmärksamma på detta!

  • Allas redaktion

    Hej Håkan!
    Tack för din kommentar. Studier har visat att fiberrika livsmedel, som t ex bananer,
    på längre sikt kan sänka blodsockret för diabetiker. Men att bara äta en banan har
    givetvis inte den effekten, som du så riktigt påpekar. Vi har förtydligat detta i
    artikeln och även angett källan Medical News Today, där informationen är
    hämtad. Tack för att du gjorde oss uppmärksamma på detta!


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…