Annons
Annons


Din checklista för hälsan!

Du kommer väl ihåg att se över din hälsa då och då? Här presenterar vår hälsoreporter en checklista över vad du ska tänka på för att hålla kroppen i fin form.

Nyttig kost, självkoll och regelbundna hälsoundersökningar håller kroppen i form.

Nyttig kost, självkoll och regelbundna hälsoundersökningar håller kroppen i form.

Att hålla koll på sig själv kan förebygga en hel del tråkigheter och se till att man kommer under vård i tid. Här är en liten agenda för din hälsa.

BRÖSTEN

Varje månad:
Från 25 år. Eftersom du är den som känner dina bröst bäst är det också du som genom självundersökning kan upptäcka förändringar mellan mammografiundersökningarna. Lämplig tidpunkt är strax efter avslutad mens. Då är brösten mjuka och lätta att undersöka.

Annons

Att känna igenom brösten är lättast i duschen när du är intvålad och fingrarna lättare glider över huden.

Så undersöker du brösten:

  1. Stå framför spegeln med armarna bakom nacken. Har brösten ändrat form eller kontur?
  2. Finns det gropar, rodnader eller andra förändringar i huden? Partier som veckats eller rynkats, så kallad apelsinhud?
  3. Känn igenom varje del av bröstet och armhålan med små cirklande rörelser från bröstvårtan och utåt. Leta efter knölar eller förändringar under huden.
  4. Kläm försiktigt på bröstvårtan. Kommer det vätska?

Kontakta sjukvården om du upptäcker förändring.

Vartannat år:
Är du mellan 40 och 74 år blir du kallad till mammografiundersökning ungefär vartannat år, det kan variera mellan olika landsting. Se till att gå dit när du blir kallad.

Vart tredje år:
Mellan 23 och 50 års ålder kallas du till screening för livmoderhalscancer. Därefter vart femte år fram till 60.

Genom att ta ett gynekologiskt cellprov upptäcks eventuella cellförändringar tidigt vilket kan förebygga livmoderhalscancer eller innebära behandling i tid. Hoppa aldrig över en provtagning.

Läs också: Dina naglar kan avslöja dolda sjukdomar

ALLMÄN HÄLSOKONTROLL

Viktigt för dig över 45. Din läkare avgör hur ofta, beroende på livsstil och om du till exempel röker, motionerar eller har övervikt.

Prover som ingår:

  • Blodtryck – Ett för högt blodtryck kan skada kroppens blodkärl och öka risken för stroke, hjärtinfarkt och njursvikt. Det optimala trycket ligger på 120/80. Över 140/90 brukar räknas som högt.
  • Blodfetter – Blodfetter, kolesterol, finns i två former. LDL levererar kolesterol ut till kroppens alla celler. HDL tar hand om det kolesterol som blir över och skickar det vidare ut ur kroppen. LDL kallas ofta ”det onda” kolesterolet, HDL ”det goda”. Totalvärdet för båda bör ligga under 5 millimol/liter blod. Egentligen är kvoten mellan LDL och HDL ett bättre sätt att mäta. Det ska helst inte överstiga 3,5.
  • Blodsocker – Visar eventuell risk för diabetes.

Sänka, leverprov och EKG, syn- och hörseltest ingår oftast också. Likaså överviktskontroll: BMI, Body Mass Index, och mätning av midjemåttet, som inte bör överstiga 80 centimeter om du är kvinna.

GÖR EXTRA KONTROLL VID DESSA SYMTOM

  • Hormonobalans – Många kvinnor får med åren en obalans av mängden sköldkörtelhormon. Känner du dig oförklarligt trött, håglös och frusen kan det peka på för låg ämnesomsättning medan oro, hjärtklappning och diarré kan vara symtom på för hög.
  • Hudförändringar – Nya eller gamla födelsemärken som ändrar utseende och börjar växa, klia eller blöda.
  • Synförändringar – Vid ljusblixtar eller minskat synfält.

LÄS OCKSÅ

(0)
(0)

Annons

Annons

Annons


allasbutik

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…