Annons
Annons


Experten: 8 snacks du ska äta MER av!

Nu kan du fredagsmysa med gott samvete! Här är listan på smarriga tilltugg – som dessutom är grymt nyttiga!

choklad-notter

Choklad, nötter och torkad frukt är bra för din hälsa.

Hälsoexperten Ola Lauritzson har ställt samman en lista på flera goda och nyttiga alternativ till chips och lösgodis. Här är 8 favoriter!

1. Choklad
ChokladRiktigt mörk choklad innehåller massor av antioxidanter – och är därmed nyttigt! Kakao är faktiskt det mest antioxidantrika livsmedel vi känner till. Om du väljer choklad med en kakaohalt på 70-90 procent blir du mätt på bara några bitar.

Annons

Läs också: Nya rön: Därför ska du äta mer choklad!

2. Nötter
Är ett utmärkt naturgodis om du väljer torrostade eller naturliga varianter. Håll dig till en handfull, ca 40 gram, så riskerar du inte att få i dig för mycket kalorier (40 gram motsvarar ca 200 kcal).

3. Kokosflarn
KokosKöp kokosflarn på påse eller i lösvikt så får du i dig massor med fibrer. Undvik dock sorter som är torkade i sockerlag. Allra bäst för hälsan är det att äta färsk kokos som du skivar i bitar.

4. Torkad frukt
Mango, aprikoser och fikon är några torkade favoriter som är helt naturliga. Mullbär, goiji och physalis är andra mer exotiska varianter med högt innehåll av antioxidanter. Se däremot upp för naturgodis i sockerlag eller torkad frukt som doppats i yoghurt – rena sockerbomberna!

Läs också: Så många sockerbitar är det i fruktprodukterna!

5. Smakrika ostar
OstEn ostbricka är både ett lyxigt och gott alternativ. Kalcium, som det finns rikligt av i ost, kan dessutom bidra till att minska fettupptaget i tarmen. Köp gärna mer av de smakrika, hårda ostarna och lite färre av de mjuka varianterna som brie, camembert och mozzarella – då äter du mindre mängd.

6. Oliver
Oliver innehåller massor med nyttiga fetter och E-vitamin. Välj mellan stora gröna varianter och kalamati. Men undvik många av de svarta oliver som säljs på burk – ofta är de billiga, gröna oliver som färgats.

7. Lufttorkad skinka
SkinkaVill du vara lite kontinental passar små rullader med lufttorkad skinka och salami utmärkt som snacks. Toppa med en oliv eller soltorkad tomat så förhöjer du smaknivån ytterligare.

8. Rostade kikärtor
Ett utmärkt snacks med högt proteininnehåll. Krydda med chiliflakes eller cayennepeppar så får du en riktig smakexplosion i munnen!

Läs också: 10 snacks under 100 kalorier!

Källa: Giboxen.se

LÄS OCKSÅ

(341)
(0)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…