Annons
Annons


5 övningar som ger dig bättre hållning!

Undvik krokig rygg, smärta och onödiga skador med hjälp av förebyggande åtgärder. Här är 5 enkla övningar!

Kvinna god hållning.

Med enkla övningar får du snabbt en bättre hållning!

En god hållning är viktigt av flera orsaker. I dag är vi väldigt stillasittande och tillbringar mycket tid framför en dator eller våra telefoner.

Hur sitter du på bussen eller tunnelbanan hem? Troligtvis har du huvudet sänkt medan du läser nyheterna eller går igenom Facebook-flödet på telefonen.

Annons

Att stå och sitta framåtböjd ger så småningom smärta i rygg, axlar och skulderblad och kan vid olika rörelser och övningar bidra till skador. Därför är det viktigt att öva upp musklerna som hjälper dig att få en naturlig och skonsam hållning.

Vad är tecken på en god hållning?

  • Fötterna pekar rakt fram.
  • Höften är framtryckt och ryggen är platt (ingen svank) genom spända inre magmuskler.
  • Bröstet är framskjutet.
  • Huvudet är rakt och hänger inte framför kroppen som en sk. gamnacke.
  • Blicken är riktad framåt.

Källa: Styrkelabbet

En god hållning…

… avlastar leder.

… ökar rörelseförmågan.

… förbättrar kroppskontrollen och bålstabiliteten.

… förebygger ryggsmärtor.

… ger en korrekt andning.

… ger en bättre självkänsla och ett starkare uttryck.

Att öva upp en god hållning är enkelt. Det kräver ingen speciell utrustning utan är något du med fördel kan göra hemma. Avsätt några minuter varje dag.

Läs också: Stå upp så lever du längre!

Här är 5 övningar för en bättre hållning:

1. Plankan

Utförande: Ha underarmarna i en 90-gradersvinkel mot golvet och stå antingen på fötter eller på knäna. Tänk på att kroppen ska hålla en rak linje, höfterna ska inte vara högre än axlarna. Spänn bålen under hela övningen.

plankan

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Höftlyft

Utförande: Ligg på rygg med böjda knän, fötterna i marken och armarna längs med sidorna. Tryck upp höfterna mot taket medan du spänner rumpan i översta läget. Sänk sakta och upprepa.

god hallning

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Rygglyft

Utförande: Lägg dig på mage med händerna vid öronen. Ha blicken mot marken. Lyft och sänk överkroppen sakta från marken. Tänk på att ha rumpan spänd genom hela övningen.

rygglyft-ovning

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Kissande hunden

Utförande: Stå på alla fyra och spänn bålen. Sträck ut vänster arm rakt fram samtidigt som du sträcker bak höger ben rakt ut. Gör likadant med höger arm och vänster ben. Upprepa ett par gånger och se till att hålla bålen spänd och stilla under hela genomförandet.

kissande hunden

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Benböj

Utförande: Stå axelbrett med benen och tårna lätt pekande utåt. Spänn bålen och gå ner i ett benböj. Se till att hela tiden ha magen spänd och att du har ryggen rak.

squat

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Läs också:
 6 saker som händer när du sitter hela dagen

Från: MåBra

LÄS OCKSÅ

(41)
(2)

Annons

Annons

Annons


allasbutik

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…