Annons
Annons


Få koll på din kondis!

Hur står det till med konditionen? Våra enkla konditionstester hjälper dig att nå dina mål.

konditionstest

Ur form? Vi hjälper dig att kolla din kondis.

Du tränar redan men vill vässa formen. Eller du vill kanske bara känna glädjen av att orka lite mer.

Här presenterar Allas hälsoredaktör, Eleanor Martinsdotter, tre olika test som avslöjar hur det ligger till. När du vet det är det lättare att se om du behöver förändra din träning på något sätt. Eller, om du inte tränar alls, kanske fundera på att börja.

Annons

Men allra först – starta med det enklaste av våra test. Sedan, när du vet resultatet, kan du bestämma närmare vad du vill göra.

Test 1 – Enkelt konditionstest

  1. Välj ut en lämplig sträcka.
  2. Gör upp en enkel testprotokoll i ett block. Under kolumnen ”Ansträngning” betyder siffran 1 = något ansträngande, 2 = ansträngande, 3 = mycket ansträngande, 4 = mycket, mycket ansträngande.
  3. Värm först lite upp i 5 minuter.
  4. Gå så snabbt du kan i exakt 6 minuter.
  5. Stanna och känn direkt efter hur jobbigt det känns. Notera ansträngningsnivån i protokollet.
  6. Om du vet hur man tar pulsen, gör det meddetsamma efter du stannat. Pulsmätning är dock inte nödvändig för testet. Sträckan och hur ansträngande det känns är mest intressant.
  7. Notera i protokollet var du startade och hur långt du kom
  8. Jämför sedan nästa gång om du kommer längre eller lika långt men med mindre ansträngning och lägre puls.

Test 2 är ett medelsvårt konditionstest och det hittar du HÄR

Test 3 är ett Cooper-test, en lite tuffare variant, det hittar du HÄR.

LÄS OCKSÅ

(7)
(1)

Annons

Annons

Annons


allasbutik

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…