Annons
Annons


Få koll på din kondis – test 2!

Du tränar redan men vill vässa formen. Eller du vill kanske bara känna glädjen av att orka lite mer. Våra enkla konditionstester hjälper dig att nå dina mål.

konditionstest

Hur står det till med konditionen? Är den i topp eller… finns misstanken där att den nog inte är riktigt så strålande som den kanske borde?

Redan igång?
Här presenterar Allas hälsoredaktör, Eleanor Martinsdotter, tre olika test som avslöjar hur det ligger till. När du vet det är det lättare att se om du behöver förändra din träning på något sätt. Eller, om du inte tränar alls, kanske fundera på att börja.

Annons

Men allra först – starta med våra tester. Sedan, när du vet resultatet, kan du bestämma närmare vad du vill göra.

Test 2 – Medelsvårt konditionstest

  1. Mät upp en sträcka på 2,5 km
  2. Värm först upp med en rask promenad på 5-10 minuter.
  3. Avverka därefter sträckan genom att gå, jogga eller springa så snabbt du känner att du klarar av. Du kan även varva mellan gång och löpning.
  4. Mät hur lång tid det tar och jämför med tabellen:

Facit:

  • Under 12 min 50 sek: Utmärkt
  • 12 min 51 sek – 14 min 24 sek: Bra
  • 14 min 25 sek – 15 min 25 sek: Godkänt
  • Över 15 min 26 sek: Dåligt

Test 1 kan du läsa här och test 3 hittar du här.

LÄS OCKSÅ

(0)
(2)

Annons

Annons

Annons


allasbutik

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…