Annons
Annons


Fairtrade-märkt ökar med 37 procent

94 procent av unga mellan 15 och 34 år känner till Fairtrade och av dem uppger 8 av 10 att de köper Fairtrade-märkta produkter varje månad.

Intresset för Fairtrade-märkt återspeglas även i försäljningen. På tre år har försäljningsvärdet av Fairtrade-märkta varor mer än fördubblats och uppgår 2014 till över 2,7 miljarder kronor.

Konsumenter och företag lägger allt större vikt vid konsumtion av socialt hållbara produkter. Under 2014 ökade försäljningen av Fairtrade-märkta produkter med 37 procent. Den kraftiga ökningen har drivits av flera värdemässigt stora produktgrupper. Försäljningen av Fairtrade-märkta bananer ökade med 95 procent och Fairtrade-märkt kaffe, den i kronor mätt största produktgruppen, ökade med 24 procent. Även vin och blommor har ökat under året, med 42 procent respektive 40 procent. Idag är mer än var tredje ros som säljs i Sverige Fairtrade-märkt.

Annons
Gilla Allas.se på Facebook

Fairtrade-märkta produkter – topp fem

fairtrade

Om undersökningen: En kännedomsundersökning om Fairtrade genomfördes av TNS-Sifo på uppdrag av Fairtrade Sverige under perioden 23 januari-5 februari 2015, genom 1000 webintervjuer.

LÄS OCKSÅ

(0)
(0)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…