Annons
Annons


Fem resetrender i vinter

flygplan_film

Genom att analysera resebranschen och svenska folkets resvanor har Ticket snappat upp fem resetrender inför den kommande vintersäsongen. Ny teknik, mindre transparens och barnfria zoner är några exempel på faktorer som påverkar vårt framtida resande.

1. Barnfria koncept kommer att utvecklas

Flera flygbolag, framför allt i Asien, har börjat erbjuda barnfria zoner på flyget. Samtidigt har allt fler hotell infört poolområden och solterrasser endast avsedda för vuxna, såvida hela hotellet inte är avsett för vuxna resenärer. Många kunder ursäktar sig både en och två gånger när de efterfrågar barnfria koncept. Men när charterarrangörerna, som är väldigt duktiga på familjekoncept, började införa barnfria koncept blev det mer acceptabelt att prata om. Då ökade också efterfrågan. Att separera resenärer med barn från de utan barn har visat sig vara så pass framgångsrikt att Ticket tror att det kommer att utvecklas ännu mer i framtiden.

2. Stressade svenskar vill spara tid

Allt fler flygbolag har blivit mindre transparenta med vad som ingår och inte ingår i biljettpriset. Detta har gjort det svårare för svenskarna att jämföra priser på nätet. Slutpriset kan bli något helt annat än priset som angavs från första början. Detta i kombination med stress, tidsbrist och ett allt bredare utbud har gjort att det skapats en ny expansiv kundgrupp. Den består av resvana svenskar mellan 25–50 år med god ekonomi och stark reslust, men med väldigt lite tid över för reseplanering. De har varken tid eller lust att sitta och jämföra flygbolag, havstemperaturer och All inclusive-alternativ på fritiden, utan vill hellre att någon fixar det åt dem på beställning.

3. Från traditionell lyx till unikitet

Hög hotellstandard har gått från att vara en trend till att bli vardagsmat för många svenska resenärer. Tidigare har hotellet varit nästan varit lika viktigt som själva resmålet. Men nu upplever Ticket att trendkänsliga resenärer i större utsträckning börjat efterfråga exklusivitet framför traditionell lyx. Exklusivitet i den bemärkelsen att det ska vara unikt, annorlunda och inte tillgängligt för alla. Det är helt enkelt inte lika coolt längre att göra en Facebook-incheckning på ett fint hotell som det är att checka in på en plats där ”ingen annan” varit. Dessa resenärer var förmodligen i Myanmar (tidigare känt som Burma) redan förra året och tittar på resor till Alaska detta år.

4. Gästers omdömen – de nya kvalitetsstämplarna

Tidigare gästers omdömen har blivit nya riktmärken för svenska resenärer. Vad privatpersoner säger om ett visst hotell, restaurang eller evenemang kan ha lika stor påverkan som hotellstjärnor, Michelin-stjärnor och tidningsrecensioner. I Tickets Novus-undersökning uppger exempelvis en tredjedel av svenska folket att de väljer hotell utifrån tidigare gästers omdömen.

5. Ny era för underhållning ombord

Utöver biljettpriser har flygbolagen även börjat konkurrera om bästa underhållningen ombord. Vissa flygbolag erbjuder upp emot 900 filmer, tv-serier och spel. Men i en tid då vi blivit allt mer beroende av våra egna tekniska prylar är det möjligt att framtidens underhållning kommer att handla mer om uppkoppling än om filmer. Snabb och hundra procent tillförlitlig uppkoppling. Hur många passagerare skulle kolla på film om det möjligt att surfa, maila och facebooka helt problemfritt från sina personliga enheter?

 

LÄS OCKSÅ

(0)
(0)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…