Annons
Annons


7 skäl till att promenera mera

En enkel promenad kan göra under för din hälsa. Här är 7 goda skäl till att ta några steg extra!

Kvinna promenerar.

En rask promenad har många positiva effekter på din hälsa!

1. Ditt hjärta stärks
Om du promenerar minst 30 minuter om dagen minskar risken för välfärdssjukdomar som hjärtbesvär, diabetes och stroke. Stig av en station tidigare från busshållplatsen, ta trapporna i stället för hissen och njut av promenader när kvällen är ljum.

Annons

2. Din sömn förbättras
En rask promenad på eftermiddagen ger bättre nattsömn. Dina steg sätter nämligen fart på ”må bra”-hormonerna i din kropp, som i sin tur gör dig avslappnad. Forskare har även funnit att ökningen av kroppstemperaturen signalerar till hjärnan att sänka temperaturen efteråt, vilket framkallar sömnighet vid rätt tid.

3. Ditt minne skärps
Flera studier visar att promenader på bara 45 minuter i veckan håller ålderssjukdomen Alzheimers borta. Motionen stimulerar hjärnan och speciellt bra effekter får vi av att promenera tillsammans och samtala.

4. Ditt humör höjs
Du kan både minska depression, oro och stress av att vara ute och vandra. Endast 30 minuters gång höjer humöret. Om du går i 90 minuter varje dag, fem dagar i veckan, får du den högsta dosen av ”må bra”-hormonet endorfin enligt en amerikansk studie.

Läs också: Se upp: 9 tecken på att du snart är utbränd!

5. Din kropp blir smalare
En timmes promenad om dagen kan reducera din vikt med runt 12 kilo på ett år. Anledningen till att promenader fungerar så bra är att de oftast blir en rutin vi behåller – eftersom det är en så trevlig träningsform.

6. Ditt skelett skyddas
En halvtimmes promenad tre gånger i veckan gör underverk mot benskörhet. När du går använder du 95 procent av dina muskler och du hjälper på så vis dina ben att bli starkare för att kunna hantera trycket från muskelmassan.

7. Din risk för bröstcancer minskar
En amerikansk studie visar att regelbundna promenader minskar risken för bröstcancer med 30 procent. Detta tros bero på att promenader minskar kroppsfettet som är kopplat till östrogenhalten.

Läs också: Lista: Så många kalorier gör du av med i sommar!

Källa: giboxen.se

LÄS OCKSÅ

(1.37k)
(0)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…