Annons
Annons


Första behandlingshemmet för mobilmissbruk

INTERNETAKUTEN är Sveriges första behandlingshem som behandlar mobilmissbruk. Man tar emot personer i  alla åldrar som upplever att de överanvänder sina mobiltelefoner, och utvecklat tvångsmässiga beteenden där det uppstår negativa konsekvenser i deras liv.
En undersökning från ”Unga & medier” visar att mobilinnehavet bland barn och unga främst ökar bland de yngre. I åldersintervallet 13–16 har innehavet sedan 2010 varit nära hundra procent (96 % 2010, 99 % 2012/13).

Annons
Gilla Allas.se på Facebook

”För mycket information kan överväldiga våra sinnen och lämnar oss med en hjärna som är överstimulerad”, säger Patrik Wincent VD & terapeut för Internetakuten & Dataspelsakuten. ”Våra mobiler har blivit den nya cigaretten, vi tar upp den så fort vi har tråkigt eller känner oss ängsliga. Vi har blivit beroende av information. Telefonen är med oss när vi umgås med våra vänner, äter middag med våra partners, när vi promenerar, cyklar eller åker bil. Vi har blivit gående ”mobil-zombies” med huvudet vinklat neråt. Vi använder enbart 1/5 av vårt synfält. Vi börjar se ett samhälle som stänger av sin omgivning och är totalt omedvetna om vad som händer runtomkring. I vissa fall kan detta även innebära risker för ens liv.

Om du tror att du kan vara i riskzonen för att ha hamnat i ett mobilmissbruk, erbjuder Internetakuten tips för att bryta sig loss från ditt beteende.

1. Stäng av din telefon (inte bara sätta den på tystläge) när du befinner dig i biografen eller på ett café, eller lämna din telefon i bilen eller hemma när du vill tillbringa tid med dina vänner.

2. Ät dina måltider utan att ha din telefon i närheten, undvik att lägga den på bordet.

3. Stäng av din telefon när du gör läxor eller befinner dig i ett möte.

4. Motstå frestelsen att twittra eller uppdatera din Facebook- status på jobbet.

5. Gå en promenad, oavsett om det är med din partner, barn eller husdjur, och lämna telefonen hemma.

6. Börja lägg ifrån dig din telefon och spendera mer tid med att prata med dina vänner ansikte mot ansikte eller ännu bättre, ta en promenad med dina vänner utan att ta med din telefon.

7. Planera din resa innan du sätter dig i bilen, för att undvika att titta på en GPS under din bilkörning.

8. Aldrig Smsa eller nätsurfa under en bilkörning.

9. Var medveten om de situationer och känslor som gör att du vill kontrollera din telefon. Är det tråkigt? Ensamhet? Ångest? Kanske något annat skulle kunna lugna dig istället.

10. Var stark när telefonen piper eller ringer. Du behöver inte alltid svara. I själva verket kan du undvika frestelsen genom att sätta den på tystläge.

11. Sätt regler för dig själv när du inte använder din mobil t ex vid vissa tider (t.ex. 21:00 till 07:00 )

12. Undvik att använda din webbläsare på din smarttelefon, förutom undantag när du verkligen behöver information (t.ex. en adress eller telefonnummer).

13. Ha inte din mobil i ditt sovrum. Många använder sin mobil som en alarmklocka, detta ökar frestelsen att vilja titta på sina emails och sociala medier (t ex Facebook & Twitter). Köp en vanlig väckarklocka med batteri och placera din mobil någonstans neutralt utanför sovrummet.

De som har genomfört dessa rekommendationer fann att de kunde koncentrera sig bättre, blev mer medveten om sin omgivning, och kände sig mer avslappnad.

Internetakuten är ett underbolag genom Dataspelsakuten och är ett behandlingshem som behandlar Internet, datspel & mobilmissbruk.

 

LÄS OCKSÅ

(23)
(0)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…