Annons
Annons


6 frukter som hjälper dig att gå ner i vikt!

Här är 6 smarta fruktval för dig som på ett naturligt sätt vill tappa några kilo eller bara önskar behålla din idealvikt. För bästa effekt – välj ekologiskt!

En nyttig frukt hjälper dig att hålla formen.

En nyttig frukt hjälper dig att hålla formen.

1. Äpple
AppleBrukar du skala äpplet innan du äter det? Gör inte det. I skalet sitter ämnet ursolsyra, som hjälper din kropp att bränna fett och förhindrar fetma. Ursolsyra stärker även muskelmassan och sänker nivåerna av socker, kolesterol och triglycerider i blodet. Eftersom det mesta av energin i äpplet kommer från fruktsocker blir blodsockerpåvekan inte så hög.

Annons

Läs också: Så här ska frukterna skalas!

2. Päron
ParonDetta är frukten som innehåller oumbärliga antioxidanter som hjälper till att bekämpa vätskeansamling och bidrar till att eliminera gifter och fett i kroppen. Päron är precis som äpple blodsockervänliga, eftersom det mesta av energin kommer från fruktsocker. Du får dessutom en bra matsmältning och mättnadskänsla tack vare de många kostfibrerna.

3. Vattenmelon
VattenmelonÖver 90 procent av melonens vikt består av vatten. Melon är därför ett mättande livsmedel samtidigt som det är vätskedrivande. 100 gram vattenmelon innehåller bara 20 kalorier och är dessutom rik på C-vitamin, B-vitamin och kalcium.

Läs också: Gör en vattenmelon-smoothie på 2 minuter!

4. Citron
CitronVill du tappa vikt är denna citrusfrukt ett väldigt bra alternativ eftersom den hjälper kroppen att förbränna överflödigt fett. Citronens egenskaper gör även att den trots sin sura smak neutraliserar surheten i magen.

5. Grapefrukt
GrapefruktHär är frukten som både förebygger vätskeansamling, löser upp fett och renar kroppen. Den innehåller även aktiva ämnen som sänker det onda LDL-kolesterolet och nivåerna av triglycerider. Precis som andra citrusfrukter innehåller grapefrukten fruktsyror som underlättar matsmältningen.

Läs också: Så gör du gott och nyttigt fruktgodis!

6. Papaya
PapayaI papaya finns det gott om fibrer och vatten, samtidigt som kalorihalten är låg. Detta främjar matsmältningen och frukten är särskilt gynnsam att äta på morgonen. Papaya innehåller även vitaminer, folsyra och kalium.

Källor: stegforhalsa.se, epochtimes.se och iform.se

LÄS OCKSÅ

(165)
(3)

Annons

Annons

Annons


allasbutik

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…