Annons
Annons

Annons

Nya hälsosamma trenden – syrad mat & dryck!

Syrat är i ropet just nu och håller kroppen glad! Här får du ett härligt recept!

hallonkvass

I veckan nya Allas har vi ett reportage om ”Surtanten” Jenny Neikell som är en passionerad matkvinna som älskar syrad mat – den nya hälsomaten! Här får du ett av hennes härliga recept.

Gladare kropp av surt

Syrat är i ropet just nu och det forskas mycket om fermenteringens goda hälsoeffekter. De flesta forskare är överens: vi behöver äta fler mikroorganismer.
Det är mjölksyrebakterierna, som finns naturligt i maten men som får växa till sig i antal under syrningen, som är bra för oss. De utmanar och utvecklar vårt immunförsvar, hjälper kroppen att ta upp vitaminer och mineraler och gör dessutom att skadliga bakterier trivs sämre i våra slemhinnor.
Syrad mat ger också en långsammare blodsockerhöjning, vilket gör att den håller oss mätta längre.

Hallonkvass med honung

Mild och lite sötaktig kvass (jäst dryck) som brukar gillas även av barn. Passar till mat eller som törstsläckare i stället för ett glas saft.
Smaksättningen kan varieras i all oändlighet. För att få igång fermenteringen är det viktigt att använda opastöriserad (ej upphettad) honung, eftersom det är honungens naturliga jästsvampar som sätter igång fermenteringen och dessa dör under upphettningen. Försök hitta honung från en småskalig biodlare som inte pastöriserar, eftersom den mesta honung som säljs i butik är pastöriserad.

Du behöver:
1 dl färska hallon, 
2 kvistar mynta, 
5 dl vatten
, 1 msk färskpressad citron- eller limesaft
, 2 msk opastöriserad honung.

Gör så här:
1.Skölj myntan och de färska hallonen.
2.Häll vattnet i en glasburk (minst 0,75 liter) med gummiring och snäpplock.
3.Tillsätt honung och stäng locket. Skaka burken tills honungen löser sig. Om honungen är mycket hård kan man vänta tills den mjuknar av vätskan och skaka burken efter några timmar i stället.
4.Lägg i hallon, citron- eller limesaft och mynta och stäng locket.
5.Fermentera kvassen i rumstemperatur i 2–3 dygn.
6.Sila drycken och kyl den före servering.

Tips på andra smaksättningar:
Äpple, citron, kanelstång, persika, björnbär, vaniljpulver, körsbär, hallon, kardemumma, plommon, ingefära, citron, jordgubbe, lime.

Foto: Peter Cohn

Foto: Peter Cohn

Jenny Neikell är aktuell med boken ”Fermentera – Mat med jäst, mögel & bakterier” (Norstedts), med syrade recept på allt från blåmögelost, misopasta och kombuchate till surgurka, kimchigrönsaker och dosapannkaka.

LÄS OCKSÅ

(24)
(0)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…