Annons
Annons

Annons

Nyhet: Ägg är fem gånger nyttigare än vad forskarna trott!

Aktuell forskning visar att ägg innehåller en särskild form av D-vitamin som är fem gånger så effektiv som den vanliga sorten. Nu uppmuntrar näringsexperter oss att äta fler ägg!

Ägg i kopp.

Stärk din hälsa med ägg!

D-vitamin är ett av de vitaminer som vi nordbor riskerar att lida störst brist på under de delar av året då solen inte lyser varje dag. Därför har Livsmedelsverket föreslagit att öka andelen tillsatt D-vitamin i flera livsmedel.

Nu visar forskning att stora mängder av en mer potent och effektiv form av D-vitamin finns naturligt i ägg.

– Ägg innehåller den speciella form av vitaminet, så kallad 25(OH)-vitamin D, vilken visar sig ha fem gånger så hög aktivitet jämfört med den D-vitamin som anges i livsmedel och som även används i vitaminpiller, säger näringsexperten Christer Rosén.

Naturligaste källan

Det betyder att den mängd D-vitamin vi får i oss genom ägg egentligen är betydligt större än vad som anges på äggförpackningen eller i Livsmedelsverkets databas, menar Christer Rosén.

Allmänhetens kännedom om ägg som effektiv källa till D-vitamin är förvånansvärt låg. Undersökningar visar att de flesta som medvetet äter extra D-vitamin använder kosttillskott, när de i stället skulle kunna äta fler ägg.

–  Ägg är den mest kompletta och naturliga näringskälla näst efter bröstmjölk. Genom ägg får vi i oss nästan alla näringsämnen som kroppen behöver förutom C-vitamin, säger Astrid Lovén Persson, verksamhetsledare för branschorganisationen Svenska Ägg.

Läs också: Så skalar du 5 ägg samtidigt!

Vad är D-vitamin bra för?

  • Stärker skelettet och motverkar benskörhet.
  • Reglerar kalkbalansen i tänderna och bromsar karies.
  • Motverkar muskelsvaghet och hjärt-kärlsjukdomar.
  • Bra för håret och huden, dämpar akne, eksem och psoriasis.
  • Reglerar hormonbalansen i kroppen.
  • ​Höjer sexlusten och fertiliteten.
  • ​Stärker immunförsvaret och allmäntillståndet.
  • ​Motverkar trötthet och depression.
  • Bra mot leverproblem och förstoppning.
  • Minskar risken för diabetes typ 2.
  • ​Minskar risken för reumatism.

Läs också: 6 saker du kan använda äggskal till!

Källa: Branschorganisationen Svenska Ägg

LÄS OCKSÅ

(41k)
(13)

Annons

  • Roger B Hermanson

    Var det inte ägg som var livsfarligt att äta för en tid sedan? Snart är det väl OK att äta fett också.

  • Anna Sundberg

    Vilken forskning är det som visar detta? (ifrågasätter bara källhänvisning inte kunskapen i sig) vill gärna ha tillgång till forskningen.

  • Patrik

    Drama queen, det var väl aldrig livsfarligt. Du skulle begränsa intaget när man trodde att kroppen tog åt sig av all kolesterol i gulan. När det blev motbevisat blev vi rekommenderade att äta ägg, och nu kan du äta ännu fler. Var glad i stället för att sura.

  • Christer Rihm

    Det är inte farligt att äta fett, tvärtom och som med allting annat i måttliga mängder.Detta gäller även vatten som många häver i sig mängder av, vilket kan vara direkt livsfarligt. En arbetskamrat drack väldiga mängder med vatten och dog därav.

  • Roger B Hermanson

    Man bygger det hela på vad man tror alltså.

  • magnus Jonsson

    Och ekologiska egg har enda større førdelar:
    http://www.eatwild.com/healthbenefits.htm

  • Allas redaktion

    Hej Anna!
    Källan till artikeln är Branschorganisationen Svenska Ägg.
    Bästa hälsningar,
    Allas

  • Michael Jonsson

    All forskning om det ”farliga” kolesterolet bygger på forskning som är över 100 år gammal. Forskning där man gav animalisk föda till kaniner, och de mådde inte så bra av det. På den ”forskningen” bygger alltså världens mest lönsamma ”medicin”
    Alla kolesterol är nyttig, men statiner förstör nyttan.

  • Ingvar Eliasson

    ”Nu visar forskning” står det, och sedan i slutet ”Källa: Branschorganisationen Svenska Ägg”. Om man redovisar forskningsresultat brukar man hänvisa till den vetenskapliga orginalrapporten, som rimligen är publicerad.

    Det finns två varianter av D-vitamin: kolekalciferol (vitamin D3) och ergokalciferol (vitamin D2).

    Människan har 7-dehydrokolesterol i huden. Med hjälp av solens UVB-strålar omvandlas detta till vitamin D3. Vi får även i oss vitamin D3 med födan exempelvis från fet fisk och via kosttillskott t.ex. AD droppar. Vitamin D2 finns i svamp och många kosttillskott av typ multivitaminer och liknande. D2 är mindre potent än D3, om det är ”5 gånger” kan diskuteras.

    Det är inte ”en särskild form av D-vitamin” som finns i ägg. Det är Vitamin D3, den som vi själva bildar i huden och även får i oss via t ex fisk. Därmed inte sagt att det inte skulle vara nyttigt att äta ägg. Det är en utmärkt näringskälla, som finns som ekologiskt alternativ i alla butiker idag. Glöm dock inte att ekologiskt inte är lika med att hönsen har ett värdigt liv. Då får man kika efter ytterligare info eller handla från producent som man litar på.

  • Ingvar Eliasson

    Se min kommentar ovan.

  • Ingvar Eliasson

    En snabb sökning i den vetenskapliga litteraturen gav följande napp. Kort sammanfattat så hade äggkonsumtion, som registrerades som en variabel i denna stora studie, en mätbar men dock marginell effekt på Vitamin D3-halten i blodet hos den undersökta gruppen. Men ägg är alltså ett livsmedel som innehåller vitamin D3 och det är bra. Och man behöver inte tvivla på att ägg är nyttigt. Ser fram emot att få se den källa som låg till grund för artikeln, om den dyker upp.

    SOURCE: European Journal of Nutrition, 2014 April; 53(3): sidorna 731-41.

    TITLE: Dietary, lifestyle, and genetic determinants of vitamin D status: a cross-sectional analysis from the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC)-Germany study.

    AUTHORS: Kühn T, Kaaks R, Teucher B, Hirche F, Dierkes J, Weikert C, Katzke V, Boeing H, Stangl GI, Buijsse B.

    PURPOSE: Considerable variation in 25-hydroxyvitamin D (25(OH)D) in populations worldwide that seems to be independent of latitude has been reported. Therefore, we aimed to assess vitamin D status of a mid-aged German general population and to identify its dietary, lifestyle, anthropometric, and genetic determinants.

    METHODS: 25(OH)D concentrations were measured by LC-MS/MS in plasma samples of a random subcohort of the German arm of the European Prospective Investigation into Cancer and Nutrition (EPIC) comprising 2,100 subjects aged 35-65 years. Associations between potential predictors and 25(OH)D were assessed by linear regression models.

    RESULTS: 32.8% of the variance in 25(OH)D was explained by a multivariable regression model, with season being the by far strongest predictor (semi-partial R²: 14.6%). Sex, waist circumference, leisure time physical activity, smoking, polymorphisms in the GC, CYP2R1, and DHCR7 genes, supplement use, exogenous hormone use, alcohol consumption, egg consumption, and fish consumption were significantly associated with 25(OH)D concentrations as well. However, none of these factors explained >2.3% of the variance in 25(OH)D.

    CONCLUSION: Even with a comprehensive set of genetic, anthropometric, dietary, and lifestyle correlates, not more than 32.8% of the variation in 25(OH)D could be explained in the EPIC-Germany study, implying that vitamin D prediction scores may not provide an appropriate proxy for measured 25(OH)D. Food intake was only a weak predictor of 25(OH)D concentrations, while a strong seasonal fluctuation in 25(OH)D was shown.

  • Pelle

    http://jama.jamanetwork.com/article.aspx?articleid=189529

    Her er en link til noe litt mer seriøs forskning enn det som er laget av de som selger egg.

  • Silvia

    Nej ägg är inte nyttigt (säger seriös forskning som inte betalats av äggindustrin) och det r rysligt trist att en tanttidning som allas påstår sånt trams (hur mycket pengar fick det för att skriva det?) så att små tanter runt om i Sverige sitter och går på dessa lögner för att de själva inte vet bättre. Skäms på er.
    https://www.youtube.com/watch?v=RtGf2FuzKo4

  • Johan Wallström

    Nonsens. Forskningen har bara blivit starkare med tiden för att ett högt kolesterol är negativt. Allt som kostdemokrati säger är inte sant… Bland annat har genetiska studier visat detta väldigt tydligt http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23083789

  • sverre

    Du menar att den där länken skulle vara seriös forskning? 😀 Kom igen. Försök att inte framhäva kolesterol och fett som dåliga saker i ägget. Visst, att hönorna har tillgång till ekologiskt foder och möjlighet att vistas ute är ett stort plus, men det är inte poängen här. Försök klassa ägg som dåligt i en ”seriös” forskning som har testat äggkonsumtion utan att blanda in den höga sockerkonsumtion som finns i samhället idag. Du tar inte det alls i beaktande här va? Ge en studie åt mig från en seriös forskning som visar negativa hälsoeffekter av äggätande i samband med paleolitisk kosthållning, då kan jag ge dig creds för din kommentar.

  • M

    För det första så behandlar studien du länkat endast LDL kolesterol och inte HDL kolesterol, vilket är bra och även är bevisat att ha cancer bekämpande egenskaper.
    För det andra så finns det två olika typer av LDL, bra och dåligt.
    De visar ingenting om samband mellan kost och LDL, eller vilken typ av LDL. vilket är förståeligt då de är så små att det är svårt att avskilja dem.
    Kolesterol är en neurologisk antioxidant för hjärnan. Hela vårt nervsystem är beroende av kolesterol.
    Kolesterol är även en steroid och därför föregångaren för våra anabolaska hormoner såsom testosteron, estrogen och progesteron osv. Vi behöver kolesterol för en hälsosam hormonell balans och ett hälsosamt nervsystem.
    Dåligt kolesterol får man från socker och oxiderade omega-6 oljor (värmekänsliga oljor som hettats upp och oxiderats) samt trans fett. Dessa är alltså inga naturliga källor. Därför är det enkelt att lista ut att våra människokroppar inte anpassats till sådan föda då våra föregångare åt mat direkt från naturen.

  • Johan Wallström

    Genetiska studier på HDL har visat att det inte är en skyddande faktor i sig. Det tyder på att det bara är en markör för andra positiva livsstilsfaktorer.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22607825

    HDL-höjande mediciner har heller inte gett positiva resultat.
    http://www.medscape.com/viewarticle/828580

    HDL-hypotesen har därmed tappat fart. Nu pratar man mer om HDL-funktionalitet än HDL-massa.
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24606514
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23152494
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25522988

    Framförallt handlar det om reverse cholesterol transport, men också antioxidativ förmåga. Ett exempel på att den senare förbättras med frukt&grönt:
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3898240/

    Det finns ingen anledning att tro att funktionen hos HDL förbättras av att proppa HDL-partiklarna mer fulla med kolesterol. Detsamma gäller LDL. Att säga att det finns två typer av LDL, bra och dåligt, stämmer inte. Alla LDL-partiklar är atherogena. Idén om att bara små LDL-partiklar är farliga var poppis tidigare, men det är också en idé som inte hållit över tiden:
    ”Both LDL subclasses were significantly associated with subclinical atherosclerosis, with small LDL confounding the association of large LDL with atherosclerosis. ”
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16765964

    Jag håller givetvis med om att kolesterol är viktigt för oss, men det finns ingen anledning att tro att vi skulle behöva mer kolesterol än andra däggdjur, vilket är LDL-C 35-70 (1-1.8)
    http://content.onlinejacc.org/article.aspx?articleid=1143081

  • Niklas Storck

    Rent allmänt är det jättesvårt att bevisa att någon som helst kosthållning är nyttigare än nån annan. Det beror på att men inte kan göra kontrollerade studier där vare sig dom som äter maten eller forskarna vet vad personerna har ätit. Man måste då göra studier där man frågar folk vad dom ätit de senaste decennierna och sen dra slutsatser av det. Därför bör man vara misstänksam mot tvärsäkra påståenden om vad som är nyttigt eller onyttigt att äta.


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…