Istanbul på fem dagar

Istanbul- en mytomspunnen stad där öst möter väst. Här får du en snabbguide av Thea Kristersdotter, prao på Allas.

Thea på plats i Istanbul Foto: Maria Andersson

Thea på plats i Istanbul.
Foto: Maria Andersson

Dag 1

Flygplanet landade på en av Istanbuls lokala flygplatser vid klockan elva på förmiddagen. Så fort jag steg ut på landningsbanan kunde jag känna solstrålarna i ansiktet. Det var precis lagom varmt för en stadssemester och vädret var fantastiskt. Vårt hotell hade ordnat så att en taxi skulle ta mig och mina föräldrar från flygplatsen till hotellet. Väl där bestämde vi oss för att ta en snabb vilopaus och sedan ge oss direkt ut i staden på en promenad. Vi hann gå förbi många sevärdheter men gick inte in och tittade, det sparade vi till de kommande dagarna. Kvällsmat åt vi på en liten restaurang på ovanvåningen av ett bostadshus. Belåtna och mycket trötta gick vi sedan och lade oss redan vid klockan sex på kvällen.

Turkisk trut som tigger mat utanför frukostrestaurangen

Turkisk trut som tigger mat utanför frukostrestaurangen.

Dag 2

Vi började denna dag med en god, men lite annorlunda frukost högst upp i hotellet. Vi hade utsikt över Marmarasjön och den mycket vackra Blå moskén. I husen runt omkring kunde man se andra människor äta frukost på takterasserna. En hungrig trut stod utanför fönstret och knackade på rutan för att få en liten brödbit eller något annat ätbart.

Efter frukosten var det dags för ett ”måste” i Istanbul, Hagia Sofia, en kyrka från 500-talet. Helt otroligt vad man kunde bygga redan på den tiden.

Hagia Sofia på håll

Hagia Sofia på håll.

På eftermiddagen besökte vi ett måste enligt hotellpersonalen, “Europas största shoppingcenter”. Väl där insåg vi att köpcentrumet inte var så stort som vi hade fått det berättat för oss och att det dessutom såg ut precis som i Sverige, så vi bestämde oss för att åka och titta på den Blå moskén istället.

För att komma in genom portarna var man tvungen att följa en strikt klädkod som var tydligt beskriven med bilder på en skylt utanför moskén. Trots folkmängden spred sig ett lugn och en tystnad så fort man klev in i lokalen. Blått kakel smyckade taket i kupolerna och en mjuk röd matta täckte golvet.

Blå moskén i Istanbul

Blå moskén i Istanbul.

Dag 3

Den tredje dagen inledde vi med ett besök på Basilikacisternen, ett enormt underjordiskt palats som på 500-talet gjordes om till en vattencistern.  Efter detta tog vi oss, med spårvagn, till Taksimtorget. Här pågick firande av “Republikens dag” och ett stort antal poliser och militärer stod i givakt på torget. Läskigt tyckte jag, men mina föräldrar verkade tycka att det var intressant och roligt.

Taksimtorget under firandet av republikens dag

Taksimtorget under firandet av republikens dag.

Vi besökte också en av de stora shoppinggatorna i Istanbul som inte heller den visade sig vara särskilt intressant.

Dag 4

Sista dagen besökte vi den berömda basaren med nära 4000 små affärer. Här kan man köpa allt ifrån mattor och möbler till smycken och mat. Överallt stod försäljare och gjorde reklam för sina varor och ville locka oss att handla av just dem.

Stora basaren, pyntad med turkiska flaggor inför firandet av Republikens dag

Stora basaren, pyntad med turkiska flaggor inför firandet av Republikens dag.

På eftermiddagen åkte vi över till den Asiatiska delen av staden. Dit tar man sig lättast med färjeliknande båtar. Dessa var i ganska dåligt skick men resan gick snabbt så man slapp oroa sig särskilt länge.

Bro eller båt är alternativen för att ta sig mellan den europeiska och asiatiska sidan av staden.

Nästa dag flög vi hem till Sverige och kylan igen.

Foto och text: Thea Kristersdotter

LÄS OCKSÅ

(0)

• Maria

Man blir sugen på att åka dit en gång till när man ser fotona.

• Anna-lena

Så kul att läsa om er resa. Vilken duktig skribent du är!