Annons
Annons


Kameramannen Dragan: Jag snurrade så sladden tog slut!

Han jobbar med både Melodifestivalen, Mästerkocken, Let´s Dance och Idol. Men du känner antagligen inte igen honom. För han syns aldrig. Festival-Johanna har träffat en av kameramännen bakom Melodifestivalen.

dragan-a

Text: Johanna Svan
Foto: Stefan Johansson, Sjfoto.se

Har du någon gång varit och sett Melodifestivalen live så har du säkert sett kameramännen som springer omkring för att fånga artisterna på bild. Det ser kanske enkelt ut men det ligger väldigt mycket arbete bakom. Hur vet de egentligen när de ska springa fram och börja filma?

draganFestival-Johanna träffade kameramannen Dragan Zivojinovic som arbetat med Melodifestivalen i fyra år för att höra hur det egentligen fungerar.

Länge ner på sidan kan du se bilder som visar hur det ser ut när Dragan arbetar under livesändningen.

Dragan Zivojinovic, 36 år, har jobbat i 11 år som kameraman, främst med tv-produktioner. Han frilansar och anlitas av tv-bolagen för olika program. Förutom Melodifestivalen har Dragan jobbat med bland annat Eurovision Song Contest, Let´s Dance, Idol, Skavlan, Allsång på Skansen (världens bästa sommarjobb enligt Dragan) och Mästerkocken.

Mästerkocken, hur fungerar det egentligen? Deltagarna får ju sitt uppdrag, eller en låda med ingredienser, och sedan har de en viss tid på sig att tillaga maten. Men ändå klipps det in små intervjuer med deltagarna när de berättar om vad de tycker och känner. När gör ni de intervjuerna?

– Det är inget fuffens alls i Mästerkocken, utan den tid som deltagarna har på sig att laga maten stämmer exakt. Tyvärr får jag inte lov att berätta hur det går till i övrigt… Jag har tystnadsplikt…

Okej… De här kamerorna, steadicam, som liksom sitter fast på kroppen, det måste ju vara väldigt tungt?

– Jo, det är tungt för du bär ju hela kameran som väger runt 25 kilo. Då har man en väst på sig och på västen kopplar du på en arm som du sedan hänger upp kamerapaketet på. Västen gör att vikten fördelas, det ser tungt ut men, och det låter kanske konstigt, det är ändå ganska behagligt för vikten centreras i kroppen och du överbelastar inte någon sida av kroppen och man kan stå upprätt.

Och sedan finns det handkameror, vilket är den sortens kamera som Dragan använder under årets Melodifestival.

– Med handkameran, som väger någonstans mellan 15-17 kilo tror jag, har jag ingen fördel av att vikten centreras på kroppen utan där belastas kroppen på ett helt annat sätt.

När jag sitter i arenan och tittar på hur ni jobbar så ser jag er springa kors och tvärs hela tiden, hur vet du hur och var och när du ska springa och filma?

– Det är intressant att du ställer den frågan för det är många som sitter i publiken som har sagt att de tittar mer på oss som springer än på artisterna.

– Bildproducenten ”får” låtarna och ”bildsätter” efter sin vision, skriver ner det på papper och sedan får alla fotograferna sitt papper där det står vad vi ska göra. Och där finns det även utrymme för egen tolkning av oss, att hitta en bra vinkel, och sedan handlar det om enormt mycket logistik när vi springer i gångarna. Vi måste hela tiden ta hänsyn till varandra.

– Vi repeterar sex gånger på scenen utan publik och sedan på genrepen. Första repetitionen är på torsdagen. På fredagen gör vi en så kallad viewing, då sätter vi oss tillsammans med bildproducenten och verkligen fingranskar varje nummer och pratar om eventuella ändringar.

Kameramännen har små lappar uppsatta på sina kameror, men det är inte bara ett hjälpmedel när det gäller scenshowerna utan även ett hjälpmedel för att kunna röra sig rätt i arenan.

– När man väl kör låten hinner man oftast inte titta på lapparna utan då får man memorera hur det går till.

– För min del är det en jätteutmaning att bara ta mig till min position utan att hamna i bild hos de andra fotograferna. Mina kamerakort visar mer om hur jag ska ta mig till en speciell position än själva bilden. Så det är väldigt kladdigt på mina kort ibland, haha.

Har ni hörsnäckor?

– Ja, vi hör bildproducenten och scriptan. De räknar ner till till vilket bildnummer vi är på väg till och räknar ner till det klippet och så hör vi bildproducenten när han knäpper med fingarna.

Vilket nummer har varit svårast att filma i år?

– Oj. Det är några nummer som jag inte är med i alls så de kan jag inte uttala mig om men av de nummer jag är inblandad i så är den stressigaste Dolly Style. Där har jag som mest att göra! Där är jag med typ sju gånger på tre minuter och varje bild är på en ny position.

Andreas Johnson hade en ballad med cirka 35-40 olika kameravinklar, är det många fler när det är en låt som har mer uptempo?

– Ja. Exempelvis Midnight boy har typ 86 olika klipp i sin låt, där går det undan!

Har det hänt något tokigt någon gång under dessa år du jobbat med Melodifestivalen?

– Ja, massor! Men i sändning måste jag säga att det är otroligt lite som går fel, det är i alla fall inget som tittarna märker. Men när David Lindgren var med för två år sedan med ”Skyline” så fick jag en specialbild där jag skulle snurra kameran, liksom rotera den runt sin egen axel. Och vi repeterade och repeterade… På sändningsdagen på lördagen så var adrenalinpåslaget otroligt högt så att jag blev lite för exalterad. Allting fungerade i själva ”bilden” men jag snurrade kameran lite för snabbt så kabeln tog slut och bromsade mig!

– Det är nog det största misstaget jag har gjort. Men när vi kom till Friends Arena i finalen satt allting perfekt så jag fick min revansch då!

jobba-med-mello kamera kameraman melfest mello-genomgång mello-genrep mello melodifestivalen-scen melodifetivalen publik-melodfestivalen tv-kamera

LÄS OCKSÅ

(0)
(0)

Annons

Annons

Annons


allasbutik

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…