Annons
Annons


Känner du till promenadtricket som bränner MER fett?

Det är inte alla som har tid att träna. Men en promenad räcker längre än du tror. Med det här enkla knepet vrider du snabbt upp förbränningen till max!

Kvinna promenerar.

Håll formen med nya promenadtricket!

Fokuserar du på sträckan när du motionerar? Då bör du ändra fokus till ditt tempo, i alla fall om dina promenader syftar till att bränna bukfett. Det visar en ny amerikansk studie.

Det är forskare vid universitet i Virginia som analyserat sambandet mellan antal promenader, promenadtempo och minskad mängd bukfett på kvinnor.

Bukfett försvann

I sin studie fann forskarna att de kvinnor som tog tre snabba och två långsamma promenader varje vecka tappade fem gånger mer bukfett än den kontrollgrupp som enbart gick fem långsamma promenader under samma period. Detta trots att båda grupperna brände exakt samma mängd kalorier under sina pass.

Annons

Fördelarna med intervall-promenader (att varva snabbt med långsamt tempo) stannade inte där. Kvinnorna som tog tre snabba och två långsamma promenader tappade även tre gånger så mycket fett kring låren och gick ner cirka fyra kilo under de 16 veckor som studien pågick.

Kylan förbränner

Att det är kyligt ute inverkar också positivt på midjemåttet. Kroppens förbränningstakt kan öka med hela 15 procent om du väljer att promenera när det är kallt.

Naturen och uteluften gör dessutom att dina måbra-hormoner skjuter i höjden – du blir både piggare och gladare på kuppen!

Läs också: 6 anledningar till varför promenader är bra!

LÄS OCKSÅ

(341)
(1)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…