Annons
Annons


Billiga valutor lockar turister

Klassiska London är på stark frammarsch bland svenska resenärer. Airtours försäljning av Londonresor ökade med nästan 40 procent första kvartalet 2014 jämfört med samma period åretinnan. Nästan lika stor är ökningen av Dublinresor. Hos Ticket ökar resorna till Istalbul, Budapest och Reykjavik mest.

Annons

Bland företagets övriga toppdestinationer står Palma och Budapest för den största tillväxten.

– Pundet ligger lågt, vilket lockar många turister. London drar resenärer året runt och är idag mera än bara Bayswater och Paddington. Många tar med hela familjen och områden som Kensington och Bloomsbury är populärare än någonsin, säger Airtours informationschef Stefan Chatzopoulos.

De resmål som ökar mest hos resebyrån Ticket i sommar är Istanbul, Budapest och Reykjavik. Vad dessa städer har gemensamt är att de tillhör länder som haft en fallande valutakurs. Den turkiska liran har exempelvis sjunkit cirka 40 procent de fem senaste åren och i Tickets Novus-undersökning uppger var femte svensk att de låtit valutakursen påverka valet av resmål.

– Sommarens raketer, Istanbul, Budapest och Reykjavik, kommer sannolikt inte att komma upp i samma volymer som till exempel Mallorca. Men de har ändå fler resenärer än sommarklassikerna Alicante, Zakynthos och Kos, vilket är en indikation på hur mycket de faktiskt ökar, säger Maria Gertell från Ticket.

 

Airtours 15 största destinationer – kvartal ett 2014 jämfört med kvartal ett 2013

1. London 38 %

2. Dublin 36 %

3. Palma 20 %

4. Budapest 15 %

5. Rom 8 %

6. Prag 6 %

7. Berlin 3 %

8. Wien 2 %

9. New York +-0

10. Paris +-0

11. Dubrovnik – 9 %

12. Barcelona -12 %

13. Malta -15 %

14. Lissabon – 17 %

15. Istanbul – 18 %

 

LÄS OCKSÅ

(0)
(0)

Annons

Annons

Annons


allasbutik

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…