Annons
Annons


Lev längre med kostfiber – 8 tips för din hälsa!

När du sätter tänderna i ett rågbröd, gör du något riktigt bra för din hälsa. För rågbrödet är fullt av fibrer, som på både kort och lång sikt är bra för din hälsa. Men det är inte bara rågbrödet som är en bra källa till kostfiber.

Fullkornsprodukter ger ett bra skydd

Fullkornsprodukter ger ett bra skydd mot många sjukdomar.

Äter för lite fibrer
Livsmedelsverket rekommenderar ett intag av 25-35 gram kostfiber per dag genom mat . Men kostundersökningar visar att vi fortfarande får i oss för lite fibrer. Samtidigt finns det många hälsosamma skäl för att äta tillräckligt med fullkorn.

Annons

webbkycklinggratangRecept på kycklinggratäng med fullkornsris

Människor som äter mycket fibrer lever längre än de som äter mindre. Kostfibrer reglerar vår aptit genom att det mättar bra. De hjälper också till att stabilisera blodsockret, främja matsmältningen och förhindra förstoppning.

Ett bra skydd
Fibrerna fortsätter att dyka upp varje gång forskare undersöker vilken mat som effektivt kan skydda oss från livsstilssjukdomar som hjärt-kärlsjukdomar, diabetes och fetma. Det gäller fibrer från både fullkorn, frukt och grönsaker.

8 smarta tips för att få i dig mer fibrer

  1. Köp bröd och frukostflingor med fullkornslogo, och välj ut de som innehåller mer än 8 gram kostfiber/100 gram.
  2. Byt ut vanlig vit pasta med fullkornspasta.
  3. Använd havregryn i köttbullar istället för vitt mjöl.
  4. Blanda kokta vetekorn i sallader.
  5. Byt ut en del av det vanliga mjölet mot fullkornsvetemjöl när du bakar bröd och muffins.
  6. Byt en eller flera av dina skivor vitt bröd mot fullkornsskivor.
  7. Ta fullkornknäckebröd till eftermiddags- eller kvällskaffet.
  8. Ät råris eller brunt ris i stället för polerat vitt.

LÄS OCKSÅ

(7)
(0)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…