Annons
Annons


Trött av D-vitaminbrist? Så här fyller du på förrådet!

Nu när vi går mot mörkare tider infinner sig tröttheten och bristen på energi. Men med rätt dos D-vitamin kan vi komma på banan igen!

trotthet-symtom

Blir du extra trött så fort hösten kommer? Kanske lider du av D-vitaminbrist

Nu är hösten här och det innebär mörka morgnar och kvällar. Många av oss missar dagens ljusglimtar då vi sitter inne på vår arbetsplats. Och det är just solen som kan ha den avgörande effekten på ditt humör.

– Vi kan inte direkt säga att D-vitamin kan göra oss lyckliga , men forskning visar att människor som lider av depression har låga nivåer av vitamin D. En norsk studie från 2011 visar att om du har låga nivåer av vitamin D, är det 41 procent större risk att du är deprimerad, säger Trine Brøndsted, redaktör för Sundhedsguiden.dk.

D-vitaminbrist ger mindre energi
Det är inte samma sak som att säga att du kan behandla depression med D-vitamin. Men många känner att om de tar tillskott av D-vitamin, så förändras humöret och energinivån avsevärt, på ett positivt sätt. Anledningen till att många uppenbarligen lider av D-vitaminbrist är en viktig D-vitaminkälla, nämligen solen. Men som tur är kan du hitta D-vitamin genom andra källor.

Förutom solen kan du hitta D-vitamin genom kosten, särskilt från fet fisk som lax, sill och makrill. Det finns också D-vitamin i kött, mjölk och ägg, men i mindre mängd.

D-vitamin som kosttillskott
Du kan även ta D-vitamintillskott, i tablettform. Här måste man dock vara lite försiktig och det är en bra idé att prata med antingen sin läkare eller annan specialist inom området innan man börjar på alltför höga doser.

Vitamin D är en fettlöslig vitamin. Vi lagrar det i kroppen och utsöndrar det om man överdriver med kosttillskott. Typiska symtom på det är: huvudvärk, illamående och förstoppning, och på lång sikt kan det även orsaka njursten.

Fler tips på hur man kan motverka D-vitaminbrist
– Gå en promenad eller se till att hålla dig utomhus minst en halvtimme om dagen, även under vinterhalvåret. Se till att få ljus både på händer och ansikte men var samtidigt försiktig med skarpt solljus, använd solskyddsfaktor. Ät dessutom minst 350 gram fisk per vecka, varav 200 gram ska bestå av fet fisk som lax, öring, makrill och sill menar Tine Brøndsted.

Källa: q.dk
Foto: Shutterstock

Läs också: Maten som ger dig vitaminerna och mineralerna du behöver!

vitaminer-kost

 

LÄS OCKSÅ

(80)
(6)

Annons

  • mikael

    Vi i norden kan inte tillgodogöra oss en endaste dvitamin på vinterhalvåret så det hjälper inte att vara naken om man så vill för solen måste ha en vinkel på 45grader för att vi ska få dvitamin


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…