Annons
Annons


Liten guide till den svenska supermaten

Exotisk ”superfood”, som olivbladsextrakt och gojibär, finns att köpa nästan överallt. Men varför gå över ån efter vatten! Vår svenska natur dignar av superföda, och det mesta är alldeles gratis!

Den svenska naturen dignar av nyttiga växter. Frukter och blad fulla av vitaminer, antioxidanter och andra ämnen som är bra för kroppen.

Mmmm…svarta vinbär. Den svenska naturen dignar av nyttiga växter. Frukter och blad fulla av vitaminer, antioxidanter och andra ämnen som är bra för kroppen.

Men ungefär som när trädgårdar flödar över av fallfrukt medan vi köper importerade äpplen glömmer vi ofta bort vår svenska supermat. Som gott och väl kan matcha sina exotiska släktingar.

Rabarber

Rabarber är en grönsak och har använts inom kinesisk folkmedicin i tusentals år. På medeltiden var den nästan lika högt skattad som saffran. Den innehåller bland annat cancerhämmande ämnen som forskare nu försöker utvinna till ren medicin. I rabarber finns en del oxalsyra, men den bryts ner vid upphettning. Tjugo minuters tillagning flerdubblar också mängden antioxidanter. Så njut lite extra av pajer och kompott i sommar.

Annons

Recept på en underbar rabarberpaj hittar du HÄR

Nässlor

Nässlor är en hälsobomb med uppemot sjuttio stärkande näringsämnen. Järn, kalcium, kisel för hår och hud, folsyra, samt lusthöjande l-arginin är några ämnen som gör nässlan till svensk supermästare i näring. Den balanserar också blodsockret och löser upp skadliga syror, vilket motverkar stela leder, hudproblem och inflammationer. För att behålla all näring är det bäst att undvika upphettning. Med hjälp av en tunn handske, exempelvis i plast, kan man lätt knipsa av toppskotten och blanda ner i en smoothie. Nässelfrön är också enormt näringsrika och kan torkas på svag ugnsvärme med lite salt och honung. Nässelte hjälper dessutom mot hösnuva genom att sänka halten histamin.

Plommon

Den nya superfrukten, som konkurrerar med blåbär i näringstoppen, menar forskarna. Både gula, röda och blå innehåller antioxidanter, betakaroten, lutein och zeaxanthin för friska ögon, C-vitamin och ämnen som motverkar åldrande genom sitt skydd mot fria radikaler. Ät fullmogna plommon eftersom de innehåller mest nyttiga ämnen. Skivade plommon, getost och valnötter passar på en pizzabotten eller smörgås.

Nypon

Klotrunda strandnypon innehåller inga stickiga frön och kan ätas rakt av från busken. Smaken påminner nästan om fullmogna äpplen. Nyponen är riktiga superfrukter som innehåller ett spektrum av polyfenoler och bioflavonoider – antioxidanter som motverkar inflammationer, ledbesvär och reumatism. Hittar man stora mängder går de bra att frysa in.

Läs om nypon och nio andra vitaminbomber HÄR

Björk

Björkblad är fulla av C-vitamin, mineraler och antiinflammatoriska ämnen som läker och renar vävnader. Man kan äta dem färska, finhackade på mat eller ångkoka dem försiktigt. De torkade bladen dricks som utrensande te. Frågar man markägaren om lov kan man borra ett litet hål i en stam eller gren. På ett dygn får man 15–20 liter sav som kan lösa upp slaggämnen i kroppen. Det var en vanlig vårkur förr.

Svarta vinbär

Vinbär kokas ofta till saft och sylt men är nyttigast att äta råa. Forskare hävdar att innehållet av antocyaniner kan motverka alzheimer genom att de blockerar nedbrytning av hjärnceller. Svarta vinbär är också rika på E-vitamin och GLA-syror som motverkar rynkor, psoriasis och eksem. Får man stor skörd går de utmärkt att frysa in. Tina en portion i kylen under natten och lägg på frukostyoghurten.

Några andra svenska växter att hålla ögonen på är rönnbär, lindskott, kamomillknoppar, tusensköna och våra egna alger!

Recept på en underbar rabarberpaj hittar du HÄR

Läs om nypon och nio andra vitaminbomber HÄR

LÄS OCKSÅ

(333)
(8)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…