Annons
Annons


Marie-Louise gick ner 8 kilo med L7-dieten: Jag blev av med sötsuget!

Marie-Louise testade L7-dieten i tre månader!

Marie-Louise testade L7-dieten i tre månader.

Marie-Louise testade L7-dieten i tre månader och är helnöjd. Hon har lärt sig att det finns många alternativ till pasta, potatis och ris. Foto: Örjan Karlsson

Varför ville du testa L7?
Det lät som att det kunde vara något för mig. Min svaghet är kakor, kex och läsk. Kunde jag få bort sockersuget så skulle det vara mycket värt. Vid nyår hade jag redan börjat med att inte dricka läsk och vara lite återhållsam med sötsaker. När jag läste om dem som testat och de olika recepten så stämde det med mig. Jag tycker om kött och grönsaker.

Annons
Marie-Louise före L7-dieten. Privatbild.

Marie-Louise före L7-dieten. Privatbild.

Hur har det gått?
Eftersom jag hade tjuvstartat lite så fick jag ingen riktig dipp. Jag började dricka mer vatten ett par dagar innan jag hade bestämt att börja på riktigt. De första dagarna skalade jag bort allt med kolhydrater. Jag åt naturell kvarg och ägg till frukost, tre ostskivor till kaffet på förmiddagen, åt lunchen i skolan men utan potatis, ris eller pasta. Varannan dag tog jag ett äpple till kaffet på eftermiddagen och avslutade dagen före klockan 7 med lax, kyckling eller älgkött med massor av grönsaker.
Viktraset fick ingen kickstart. Det blev 1 kilo, men plufsigheten kändes omgående mindre.
De första fyra veckorna var i stort sett lika. Sedan var vi på 25-års kalas men det funkade hur bra som helst eftersom det serverades glutenfri mat så jag hade mycket att välja på. Om jag varit och fikat hos någon har jag haft med mig mörk choklad eller en äggmuffins. Mandlar och nötter har också slunkit ner om sötsuget blivit stort.
Andra månaden började jag göra vitkålsgratänger, squashlasagne och blomkålmos. Räkor, avokado och melon har blivit kvällsmat. Makrill i tomatsås och små ostar har varit variation till frukostägget.
Jag har kunnat äta L7 hela tiden, även när jag var med klassen på resa i tre dagar. Då åt jag proteinbröd till frukost. De större matkedjorna har nu bra alternativ. Tacos på kvällen går jättebra i stora salladsblad.
Jag har inte varit extra hungrig, och det har varit skönt att inte äta på kvällen.
Efter tre veckor fick jag mer energi och fick mer uträttat. Jag har även börjat röra på mig mer än vanligt.

Vad har varit svårast?
Att förklara för andra varför jag inte äter potatis. Det har blivit besvärligt för dem att hitta ersättning, men det har löst sig med att jag haft vitkål med mig.

Marie-Louise efter L7. Foto: Örjan Karlsson.

Marie-Louise efter L7. Foto: Örjan Karlsson.

Soppan i skolan har varit ett problem. För att bli riktigt mätt ingår bröd och det har jag inte kunnat äta. Jag har då haft med mig en drickkvarg till eftermiddagen.
Jag har saknat banan och rabarberpaj. Och midsommarpotatisen var jobbig att inte kunna ta men gräslök, gräddfil och ägg tillsammans funkade.

Vad har varit lättast?
Att äta 7–19. Det har stämt bra med mig.

Det har jag lärt mig:
Det finns många goda alternativ till potatis. Och bönpasta är ett bra alternativ till pasta.
Jag trodde att jag var tvungen att äta en skiva bröd till frukost för att stå mig till lunch men det behövs inte alls.
Vitkålsgratäng eller spetskål i ugn är supergott!

Vad är planen nu?
Jag kommer att fortsätta ett tag till åtminstone. Har inte minskat i storleken så mycket som jag vill ännu.
Har tänkt att under hösten börja äta vanlig mat när jag är bortbjuden. Annars ska jag försöka hitta en balans så jag blir kvar på mitt mål och att jag mår lika bra som jag gör nu.

Ålder: 50 år.
Familj: Man och två vuxna grabbar, Erik och Mikael.
Yrke: Lärare.
Startvikt: 78 kg.
Vikt nu: 70 kg.

Läs mer om L7-dieten här

Vill du testa L7-dieten?

Köp vår onlinekurs här och bli smal och frisk du också!

l7-dieten

DU FÅR…
● Kompletta menyer för 4 veckor

● Bästa kom-igång-tipsen

● Smarta listor som hjälper dig välja rätt mat

● Knepen för att bli av med sötsuget

● Superenkelt promenadprogram som ökar förbränningen

● Personliga tips från kvinnor som testat L7

Efter kursen kommer du garanterat att se stor skillnad på vågen och känna dig både piggare och friskare!

Kursen är helt online och du får tillgång till innehållet på obegränsad tid. Läs i lugn och ro via din dator, smartphone eller läsplatta.

Låt ditt nya sunda och smala liv börja nu!

LÄS OCKSÅ

(111)
(1)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…