Annons
Annons


7 oväntade livsmedel som ger dig bättre syn

Alla vet nog att morötter stärker din syn, men det finns fler livsmedel som är bra för ögonen. Här är 7 av dem!

Mat som ger bättre syn

Stärk din syn med rätt sorts mat!

Att morötter är bra för synen vet de flesta, eller åtminstone 58 procent av svenskarna enligt en ny undersökning. Men det finns fler livsmedel som är bra för ögonen.

Studier visar att personer som konsumerar stora mängder antioxidanter, betakaroten, lutein och vissa vitaminer löper lägre risk att utveckla ögonsjukdomar. Dock finns det stora kunskapsluckor när det gäller kopplingen mellan kost och ögonhälsa.

Bortsett från morötter, broccoli och spenat finns det ett par ytterligare livsmedel som stärker dina ögon.

Här är 7 oväntade livsmedel som ger dig bättre syn:

1. Citrusfrukt
Citron, lime, apelsin och grapefrukt är rika på karoten. Likaså är aprikoser.

2. Sardiner
Sardiner innehåller zink och E-vitamin. Zink är mycket viktigt för en bra syn.

3. Pumpa
Pumpa består av stora mängder både karoten och näringsämnet lutein, som finns naturligt i ögats gula fläck.

4. Paprika
Paprika innehåller också lutein och är, i ett tidigt stadium, bra mot åldersrelaterad blindhet.

Läs också: Vet du vilken paprika som är nyttigast – röd, gul, grön eller orange?

5. Lever
Lever är rikt på A-vitamin, som håller dina ögon friskare vid åldersförändringar i gula fläcken och grå starr.

6. Nötter
Nötter innehåller zink, E-vitamin och mineralet selen, som stärker immunförsvaret och bibehåller en normal syn.

7. Sötpotatis
Sötpotatis är, liksom pumpa, en rik källa till både karoten och lutein.

Läs också: Ögongympan som gör att du kan slippa glasögon!

Källa: Specsavers
Av: Margaretha Malmgren
Foto: Shutterstock

LÄS OCKSÅ

(14)
(0)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…