Annons
Annons


Mineralerna som gör dig pigg och glad!

Orka mer, sov bättre och må bättre med naturliga mineraler - så här får du i dig de viktigaste!

pigg-och-halsosam

1. Magnesium mot stress och sömnbesvär
Magnesium är rena supermineralet. Det lugnar oss när vi är nervösa och stirriga, dämpar oro, stress och ångest och gör att vi känner oss mer stabila, enligt flera studier.

Annons

Bra magnesiumkällor
tomater
ärtor
mjölk
bönor
kött
fisk
nötter
fullkorn
tillskott

2. Ge järnet med järn
Urtrött, hängig och blek om nosen? Då kan det vara järnbrist som spökar. Många kvinnor drabbas av järnbrist, särskilt om de har riklig mens. Vänta gärna en stund med att dricka kaffe eller te efter maten eftersom koffeinet gör det svårare för kroppen att ta upp järn. Njut i stället av en citrusfrukt, kiwi eller bär till efterrätt. C-vitamin underlättar nämligen för kroppen att ta upp järnet i maten.

Bra järnkällor
blodpudding
lever
kött
ägg

3. Selen maxar harmonin
Selen är ett jätteviktigt mineral som kan hjälpa mot nedstämdhet och ångest, enligt flera studier. Det stärker dessutom hela immunförsvaret och kan både förebygga och förkorta uttröttande förkylningar. Vi svenskar får i oss alldeles för lite selen, enligt undersökningar.

Bra selenkällor
paranötter
fisk
skaldjur
kött, särskilt vilt
ägg
havre
fullkorn
tillskott

4. Stoppa deppet med zink
Zink har visat sig kunna förbättra humöret om man känner sig nere, enligt en del studier. De som fick ett tillskott på 25 milligram per dag mådde avsevärt mycket bättre efter sex veckor jämfört med kontrollgruppen. Stress gör också att kroppen förbrukar mer zink och man kan få bristsymtom som dåligt minne och trötthet.

Bra zinkkällor
kött
fet fisk
skaldjur
ägg
mjölk
vetegroddar
vetekli
fullkorn

Tipsen kommer från Ola Lauritzson, en av Sveriges mest sålda fackboksförfattare med ett femtontal publicerade böcker om mat och hälsa. Han är även VD och grundare av GI-boxen.

LÄS OCKSÅ

(79)
(0)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…