Annons
Annons


5 myter om socker du INTE ska tro på

Vad är sant och vad är falskt om socker? Här är 5 myter du inte ska tro på!

Socker och godis.

Hur farligt är socker?

Webbsajten Vardagspuls har granskat sockerdebatten och listat en del myter som ofta sprids som sanningar, men som faktiskt inte stämmer med rådande forskning.

1. Socker är beroendeframkallande
Det finns rön som påstår att ett sockerberoende kan vara lika starkt som ett drogberoende, men för detta finns det inga vetenskapliga bevis. Och finns det verkligen någon som är sugen på att stoppa i sig rent strösocker från förpackningen? Troligtvis inte.

Annons

Den nuvarande forskningen menar i stället att en person kan vara drabbad av ett ätberoende som resulterar i att personen gärna äter godsaker, eftersom detta ger en viss njutning. Beroendet är dock kopplat till ett beteende – inte till själva sockret.

2. Vi blir tjocka av socker
Det är viktigt att veta att socker i sig inte är fetmabildande. Tillsammans med andra faktorer kan socker generera övervikt, men det finns inga unika egenskaper i sockret som gör oss tjocka.

Det främsta skälet till att myndigheter rekommenderar ett begränsat intag är att det tillsatta sockret i livsmedel tillför energi men inga vitaminer eller mineraler. De personer som ofta äter dessa livsmedel riskerar att drabbas av näringsbrist och i förlängningen även fetma, om de inte rör på sig och har anlag för övervikt.

Läs också: 6 annorlunda saker du kan göra med socker!

3. Frukt och bär innehåller mycket socker
Ungefär 75 procent av allt socker vi äter kommer från tillsatt socker i livsmedel. Frukt och bär innehåller väldigt lite socker i förhållande till detta och dessutom kommer sockret från en naturlig källa – fruktos.

För att göra en jämförelse kan nämnas att honung och smågodis innehåller cirka 70 respektive 50 gram socker per 100 gram, medan frukt och bär innehåller cirka 5-8 gram.

4.  Brunt socker är nyttigare än vitt
Att brunt socker skulle vara nyttigare än vitt är en gammal myt. Den bruna färgen, som bland annat ses på sirap och farinsocker, härrör från råsocker och melass.

Dessa sockerprodukter innehåller förvisso en liten halt av vitaminer och mineraler, men mängderna är så små att det knappt är någon skillnad. Brunt socker kan därför närmast likställas med vitt.

5. Det är bättre att välja sockerfria alternativ
Vissa dieter föreslår att vi helt utesluter socker i kosten. Många förpackningar har också märkningen ”sockerfri”.

Men här består produkterna i stället av diverse ersättningar, som exempelvis agavesirap, vilket är svårare för kroppen av bryta ner. Sockerfri kost kan därför i en del fall faktiskt vara sämre för hälsan.

Läs också: Så blir du av med sötsuget på 20 sekunder!

Källor: Vardagspuls och Hälsoliv

LÄS OCKSÅ

(0)
(0)

Annons

  • Lisa

    Det är ju bättre att få i sig lite näring än ingen alls. Farinsocker innehåller ganska mycket järn och mörk sirap innehåller mycket krom som hjälper till att reglera blodsockerhalten, honung innehåller ganska mycket nyttigheter. Dessutom varar 1 kg sirap, honung eller farinsocker mycket längre för att dessa produkter har smaker förutom sötman.


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…