Annons
Annons


4 nyttiga livsmedel du nog ätit på HELT fel sätt!

Sättet som vi vanligtvis äter en del livsmedel på är helt fel, visar studier. För att inte gå miste om viktiga näringsämnen är det så här nyttigheterna ska ätas!

 1. Broccoli

Broccoli

Grönsaken innehåller mängder av C-vitamin, antioxidanter och järn, som tyvärr till stor del försvinner när du kokar den. För att bibehålla näringsämnena ska du i stället ångkoka broccolin försiktigt, så att den bara precis mjukas upp.

2. Jordgubbar

Jordgubbar

Annons

Här är bäret som är fullproppat med fibrer, antioxidanter och C-vitaminer och även innehåller järn. Men vitamin C är känsligt för ljus och syre – och försvinner successivt när du skurit i jordgubben. Vänta därför med att skiva jordgubbarna eller servera dem hela.

Gilla Allas.se på Facebook

Läs också: Detta händer i kroppen när du äter jordgubbar!

3. Vitlök

Vitlok

Vi är nog många som gillar att smaksätta maten med vitlök – och eftersom löken innehåller ett enzym som motverkar cancer är det utmärkt ur hälsosynpunkt. Till skillnad från jordgubbar gynnas dock enzymet av att exponeras för ljus och syre, och vitlöken bör därför skäras upp cirka 10 minuter innan den används.

4. Yoghurt

Yoghurt

Har du lagt märke till vätskan som ibland flyter ovanpå yoghurten när förpackningen är nyöppnad? Häll inte ut den i vasken. Vätskan heter vassle och innehåller mängder av vitamin B12, protein och kalcium. Blanda i stället in den i yoghurten för maximal näring.

Läs också: 5 livsmedel du ALDRIG bör värma upp igen!

Källor: Health.com och Vardagspuls.se

LÄS OCKSÅ

(41)
(0)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…