Annons
Annons


9 enkla steg till bättre hälsa!

Kvinnor är ofta bra på att hålla ordning på både jobb och familj, men glömmer lätt bort sig själva. Ett löfte till dig själv inför höstens nystart kan vara att ta bättre hand om dig själv. Här är en liten checklista för bättre hälsa.

kvinna-host

Kvinnor går sällan på hälsoundersökning. När det händer beror det oftast på att någon man känner har drabbats av en sjukdom och man blir oroad för egen del. Men från och med 40-årsåldern bör man göra hälsokontroller mer regelbundet.

Annons

Upptäcker sköldkörtelrubbningar
Genom att gå på hälsokoll en gång om året får man reda på det man behöver för att ta hand om sig själv på bästa sätt.
En hälsokontroll kan ge svar på om man har någon sjukdom som inte går att upptäcka på annat sätt. Till exempel sköldkörtelrubbningar, högt blodtryck eller höga kolesterolvärden som inte visar symtom men bör behandlas.

Vardagsmotion viktig
Då kanske det räcker att bara ändra vissa levnadsvanor. För mycket går att förebygga genom en hälsosam livsstil. Vardagsmotion är till exempel viktigare än många tror: att ta trapporna i stället för hissen, att cykla till jobbet, att ställa bilen och gå till affären.

9 steg till bättre hälsa:

1. Gå på hälsoundersökningar hos din läkare en gång om året. Passa på att gå via arbetet om du har möjlighet.

2. Gå på regelbundna kontroller, som cellprovningar och mammografi, när du får kallelser. Då kan man upptäcka eventuella förändringar och kan få behandling om det behövs.

3. Undersök själv dina bröst en gång i månaden så att du lär dig hur de känns och upptäcker eventuella förändringar. Dock inte i samband med mens eftersom bröstkörtlarna då kan ändra form.

Läs också: Promenader motverkar bröstcancer

4. Om mensen börjar bli oregelbunden ska du gå till läkare och göra en undersökning. Oftast är det ett övergående tillstånd, men det kan också bero på att man börjar komma i klimakteriet, har sköldkörtelrubbningar eller järnbrist. Om du blöder vid samlag ska du kontakta läkare.

5. Fråga din mamma om när hon kom i klimakteriet, det indikerar i vilken ålder du själv hamnar där. Och ta reda på hur hälsan i släkten sett ut – det är värdefull information om dig själv.

Läs också: Därför ger klimakteriet kvinnor en sexig nystart

6. Fimpa! Du har allt att vinna! Rökning ökar inte bara risken för lungcancer och KOL utan även andra sjukdomar som till exempel hjärtinfarkt, högt blodtryck och benskörhet. Kvinnor som röker kommer också tidigare i klimakteriet, det är en skillnad på 3 år, och chanserna att få barn minskar.

7. Drick alkohol med måtta! Då är det inte skadligt, men tänk på att kvinnor utvecklar beroenden snabbare än män och är känsligare och får fortare skador.

8. Motionera regelbundet och ät sunt och varierat! Det förebygger mängder av hälsoproblem som övervikt, benskörhet och högt blodtryck. Testa om du är överviktig genom att kolla BMI-måttet som ska vara under 25, och strunta i regeln som säger att midjemåttet ska vara under 88 cm, den är missvisande eftersom kvinnors kroppar ändrar sig hela livet, särskilt efter klimakteriet, och fettansättningen förändras så att man lägger på sig mer runt midjan för varje år som går.

9. Prioritera dig själv! Sätt av egen tid och lite pengar till sådant du själv tycker om och blir glad av.

Vill du börja leva ett sundare och smalare liv?
Testa vår onlinekurs med succédieten L7!
l7-dieten

DU FÅR…
● Kompletta menyer för 4 veckor

● Bästa kom-igång-tipsen

● Smarta listor som hjälper dig välja rätt mat

● Knepen för att bli av med sötsuget

● Superenkelt promenadprogram som ökar förbränningen

● Personliga tips från kvinnor som testat L7

Efter kursen kommer du garanterat att se stor skillnad på vågen och känna dig både piggare och friskare!

Kursen är helt online och du får tillgång till innehållet på obegränsad tid. Läs i lugn och ro via din dator, smartphone eller läsplatta.

Låt ditt nya sunda och smala liv börja nu!

Av Mikael Frohm
Foto: Fotolia

LÄS OCKSÅ

(0)
(0)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…