Annons
Annons

Annons

Ny metod: Sänk ditt blodtryck med dash-dieten!

Nu har forskarna hittat en överlägsen kosthållning som sänker både blodtrycket och kolesterolet. Och det bästa av allt – ingen mat är utesluten!

Kvinna med salladstallrik.

Omfattande forskning har visat att dash-dieten sänker blodtrycket lika effektivt som mediciner.

Efter mångåriga studier om sambandet mellan kost och högt blodtryck har experter från tidskriften US News & World Report nu utsett historiens mest hälsosamma kostplan – den så kallade dash-dieten.

Dash är en förkortning av Dietary Approach to Stop Hypertension, det vill säga kostråd för att stoppa högt blodtryck, och har tagits fram av American Heart Associations.

BlodtryckForskarna har studerat kostrapporter från mer än 88.000 kvinnor mellan 34-59 år. Kvinnorna har följts under 25 års tid.

I studierna upptäcktes att mineraler som magnesium, kalcium och kalium sänker blodtrycket. När forskarna skapade en diet som var rik på dessa mineraler i kombination med proteiner, fibrer och lågt saltintag var den så kallade dash-modellen född.

Läs också: 12 matvaror som skyddar ditt hjärta!

Snabba resultat

Dash ger omedelbar effekt genom att öka halten av det goda HDL-kolesterolet, minska det onda LDL-kolesterolet samt skydda mot hjärt-kärlsjukdomar. Efter bara två veckor visade sig dash ge samma resultat som blodtryckssänkande medicin.

vagKvinnorna i studien som åt i enlighet med dash löpte 24 procent lägre risk att drabbas av hjärtinfarkt och 18 procent lägre risk att få stroke. Dessutom visade sig dash ge ett halvt kilos viktnedgång per vecka.

– Det här är en diet som är värd att följa för alla, inte bara kvinnor. Den är mest känd för att sänka blodtrycket, men jag tycker inte att man ska vänta tills blodtrycket är högt för att äta enligt dessa kostregler, säger Teresa T. Fung, en av forskarna bakom studien.

Till skillnad från många andra dieter utesluter dash varken bröd, pasta eller mejeriprodukter. Fokus ligger på att äta en balanserad kost utan för mycket salt, socker och rött kött.

Läs också: Socker ökar risken för hjärt-kärlsjukdom

Så här ska du äta enligt dash:

Proteiner:
Fisk
Fågel
Ägg
Agg
Fullkorn:
Råris
Fullkornsbröd
Fullkornspasta
Fullkornspasta
Frukt & grönt:
Morötter
Broccoli
Kål
Ärter
Bönor
Potatis
Sallad
Tomat
Lök
Majs
Frukt
Bär

Frukt
Mejerier:
Lättmjölk
Lättyoghurt
Mager ost

Osten

Läs också: Så sänker du blodtrycket på naturlig väg

LÄS OCKSÅ

(20)
(0)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…