Annons
Annons


Så stärker öl din hälsa!

Ny svensk forskning visar att några öl i veckan stärker ditt hjärta. Och det finns fler fördelar med att dricka måttligt med öl!

ar-ol-nyttigt

Öl kan vara bra för din hälsa!

En studie från Göteborgs universitet har kartlagt sambandet mellan intaget av alkoholhaltiga drycker och förekomsten av hjärtinfarkt, stroke, diabetes och cancer.

I studien har 1 500 kvinnor, som följts under snart 50 år, fått redovisa frekvensen av sitt alkoholintag av bland annat öl samt vilka kroppsliga symtom som uppstått.

Resultatet visar att kvinnor som drack öl någon gång per vecka till någon gång per månad löpte 30 procent lägre risk att drabbas av hjärtinfarkt än kvinnor som aldrig drack öl eller drack öl dagligen.

Skyddande effekt

Samtidigt som överkonsumtion av öl och andra alkoholhaltiga drycker bekräftas vara direkt skadligt för hälsan kan alltså en måttlig konsumtion av öl skydda hjärtat, enligt forskarna.

– Även tidigare forskning tyder på att alkohol i måttlig mängd kan ha viss skyddande effekt, men det råder fortfarande osäkerhet om det verkligen är så. Våra resultat har kontrollerats mot andra riskfaktorer för hjärtkärlsjukdom vilket stärker fyndet, säger Dominique Hange, forskare vid Sahlgrenska akademin.

Läs också: Så får du bort öl- och vinfläckar!

Här är ytterligare 9 fördelar med måttliga mängder öl:

1. Skarpare hjärna. Kinesisk forskning har visat att öl motverkar demens. Det är ämnet xanthohumol, som finns i humlen, som förhindrar nedbrytning av hjärnceller och optimerar minneskapaciteten.

2. Bättre immunförsvar. Ölets antioxidanter stärker immunförsvaret och bekämpar infektioner. Personer som konsumerar måttligt med öl löper tre gånger så låg risk att drabbas av förkylningsvirus, visar brittisk forskning.

3. Mindre stress. Sammansättningen av proteiner, B-vitaminer, fosfor, kalcium, magnesium, selen, niacin och riboflavin ger kroppen styrka och balans. Mörk öl innehåller dessutom fibrer och järn som motverkar irritation och trötthet.

4. Starkare skelett. Öl är en utmärkt källa till kisel, som behövs för uppbyggnaden av skelettet. Därutöver bidrar vissa komponenter i humlen till att bevara kalciumet i våra ben och hålla dem starka.

5. Lägre kolesterol. Att dricka öl någon gång i veckan höjer det goda HDL-kolesterolet och sänker det onda LDL-kolesterolet. Detta gäller dock enbart vid måttliga intag.

6. Motverkar diabetes. Kanadensiska forskare har kommit fram till att personer som aldrig dricker öl, alternativt dricker för mycket öl, löper störst risk att få diabetes typ 2. Lagom med ölkonsumtion tycks däremot förbättra insulinkänsligheten. Folsyra, järn och proteiner tros vara orsakerna.

7. Bekämpar njursten. Risken att drabbas av njursten minskar med 40 procent vid måttligt öldrickande, enligt amerikanska studier. Hos dem som redan insjuknat bryter ölet ner stenarna och lindrar smärtan.

8. Förebygger stroke. Öl sänker blodtrycket och tunnar ut blodet, vilket i sin tur hjälper till att förebygga och minska risken att drabbas av stroke.

9. Bromsar cancer. Ett kinesiskt forskarteam har upptäckt att ämnet xanthohumol i humlen är en viktig beståndsdel för att bromsa utvecklingen av cancer. Framförallt män som dricker måttligt med öl löper lägre risk att drabbas av prostatacancer.

Läs också: Nya rön: Ett glas vin är lika bra som en timmes träning!

Källor: Forskning.se, Shape.com, Listor.se m.fl. Vill du läsa mer om forskningsstudien vid Göteborgs universitet kan du göra det HÄR

LÄS OCKSÅ

(866)
(0)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…