Annons
Annons


Nya reseprogram ger inspiration till semestern

Svenska campingplatser har mer än 14 miljoner gästnätter per år och är Sveriges största semesterboende. Nu kommer den andra säsongen av reseprogrammet Gone Camping, laddat med inspiration inför sommar- och semestertider, på Camping.se och YouTube.com. Nytt för i år är att Gone Camping också kommer ut som ett resemagasin med en upplaga på 450 000 och en app för den som vill ta med sig programmet i fickan.

Annons

– Förra säsongen uppskattades av både svenska och internationella gäster. Det verkar som att många väntat på ett reseprogram som lyfter fram destinationer i Sverige, säger Martin Juhos, marknads- och kommunikationschef, SCR, som står bakom produktionen.

Reseprogrammet Gone Camping görs i tio avsnitt. Programledare är Martin Örnroth, tidigare känd från bland annat När & Fjärran. I serien reser Martin med husvagn/husbil i Sverige och utomlands för att visa campingplatser och fordon. Han tipsar också om aktiviteter och upplevelser längs med sommarvägarna.

I årets säsong får tittarna bland annat följa med när Martin Örnroth snorklar i Bohuslän, testar cowboyridning i Piteå, provar champagne i Champagne och prövar fiskelyckan i Blekinge. Campingplatserna som besöks är allt från vildmarkscampingar till campingresorter med all tänkbar bekvämlighet.

Alla avsnitt textas på tyska och engelska för att också nå ut till en internationell marknad. Programmet visas på Camping.se som har mer än 1,8 miljoner besökare årligen samt på YouTube.com. Resemagasinet Gone Camping trycks i en upplaga på 450 000 och delas ut tillsammans med årets svenska campingkatalog. Magasinet bygger på samma material som programmet, utvecklat med ännu fler restips och reseinspiration. I slutet av mars släpps också en app för iPhone och Android.

– Vi hoppas att Gone Camping ska vara väcka reslust genom att bjuda på reseupplevelser som inspirerar till egna resor och äventyr i Sverige. Nu när vi vet att formatet fungerar känner vi att det är rätt tidpunkt att addera nya kanaler i form en app och ett magasin, säger Martin Juhos.

Gone Camping produceras av SCR Svensk Camping och HRF, Husvagnsbranschens Riksförbund. Programmen produceras av Silverbullet Film och vann 2013 priset TRIP Award för bästa marknadsföring och distribution.

Följande svenska campingplatser är med i Gone Camping säsongen 2014:

Gotland Kneippbyn Resort

Bohuslän Daftö Camping Resort

Västergötland/Småland Grännastrandens Camping

Västergötland/Småland Kronocamping Lidköping

Norrbotten Pite Havsbad

Halland Getteröns camping

Blekinge Kolleviks camping

Lappland Gällivare Camping och Karesuando Camping

Västmanland Mälarvikens camping

Östergötland First Camp Kolmården

Dessutom besöks campingplatser i Norge och Frankrike

 

LÄS OCKSÅ

(0)
(0)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…