Recension: Smärtsamt bra kärleksdrama

Idag, 9 september, har filmen ”Den allvarsamma leken” biopremiär över hela landet. Vår recensent Ingar Haellquist har sett den. Så här tyckte hon.

"Den allvarsamma leken" har premiär den 9 september.

”Den allvarsamma leken” har premiär den 9 september.

aaaa

Den allvarsamma leken

Den mer än hundra år gamla kärleksromanen ”Den allvarsamma leken” av Hjalmar Söderberg har fått nytt liv. Det är regissören Pernilla August och manusförfattaren Lone Scherfig som genom sin nu aktuella film ”Den allvarsamma leken” väckt detta klassiska mästerverk med samma namn till liv. Fast egentligen har det aldrig fallit helt i glömska. Det gör aldrig starka berättelser med tidlöst innehåll. Inte när det handlar om den rena sanna kärleken och passionen som slår ut i full blom men aldrig får sin chans på grund av yttre omständigheter och oväntade möten. Men stark kärlek överlever och kan ej kuvas, dock förvandlas till förbjuden sådan. Det hände för hundra år sedan, det händer idag mitt ibland oss. Det är tidlöst.

Annons

Arvid Stjärnblom är korrekturläsare på en dagstidning och får en dag följa med sin chef och några äldre herrar ut i Stockholms skärgård för att besöka konstnären Stille. Det är där på den vackra lilla ön han möter konstnärens dotter Lydia för första gången. Blickar möts, blyga trevande samtal förs mellan de unga medan herrarna skålar gärna och mycket. Arvid tänker sig att träffa Lydia igen, men när hennes pappa konstnären plötsligt dör blir situationen en annan. Livia tvingas gifta sig med en betydligt äldre och etablerad man för att bli försörjd, Arvid träffar den söta livliga Dagmar med rika föräldrar på Operan.
Arvids och Livias vägar går åt var sitt håll, men efter tio år möts de igen. Passionen, åtrån och kärleken finns kvar men livet blir svårt för de älskande och priset de får betala för sina känslor är högt.

Det här är film när den är som bäst. Fin skådespelarkonst, fantastiska miljöer och en handling som griper tag, känns äkta och berör. Se den, du kommer inte att ångra dig!
I rollerna ser vi Karin Franz Körlof, Sverrir Gudnason, Mikael Nyqvist, Liv Mjönes med flera. I H

Se trailern: