Annons
Annons


7 saker som minskar stressen

Önskar du ibland att du hade åtta händer och ett par timmar extra till förfogande för att möta dagens sysslor? Lugn, det finns hjälp att få.

 

En viktig handrörelse för den som vill få mer tid.

 

Dorothy Rindbo är en dansk rådgivare som specialiserat sig på personlig planering. Hon har just skrivit en bok om hur man kan få två timmar mer per dag till sig själv.

Var kräsen
– Det handlar om att vara kräsen och prioritera. Välj ut ett par saker som du vill spendera tid så du inte blir stressad, säger Dorthe Rindbo.

Annons

Här kommer sju av Dorothys bästa  tips för hur du gör ditt liv mer effektivt och får några extra timmar till förfogande varje dag.

1. Lär dig att säga nej
Det är ingen idé att tacka ja till alla erbjudanden. Då slösar du bort tid på saker som inte nödvändigtvis är viktiga för dig.

– Om du säger ja till allt och alla, säger du också nej till många saker som är viktiga i ditt liv. Tänk över vad som är verkligt viktigt och vad du sätter värde på i ditt liv. Och sätt ditt nej i ett perspektiv. Vad kommer att hända om 10 minuter, 10 månader eller 10 år om du säger nej? När det är ett här-och-nu beslut som skall tas, förlorar man ofta perspektivet, menar Dorthe Rindbo.

När du inser vad som är viktigt i ditt liv och du prioritera efter det slipper du få dåligt samvete av att säga nej till andra saker.

2. Släpp kontrollen
Du måste delegera ditt arbete om du vill ha mer tid i vardagen.

– Delegering är den snabbaste genvägen till mer tid och mindre stress. Och du kan lika gärna släppa taget – andra kan oftast göra uppgiften lika bra som du. Det handlar om att våga ge upp kontrollen och lita på andras förmåga, säger Dorthe Rindbo.

För många kvinnor kan det vara något av en utmaning att delegera uppgifter, eftersom de tycker att det är enklast att göra det själv – och att det då blir rätt! Börja hemma. När du är klar där kan du utöka det till arbetsplatsen.

Läs också: Tecken på att du är utbränd!

3. Planera varje dag
När du använder en minut för att planera, kan du spara 10 minuter på den uppgift du måste utföra.

– Det lönar sig att planera i förväg. De flesta har en konstant känsla av att ha ont om tid. Jag råder alltid att man bara planerar 60 procent av sin tid och använder de övriga 40 procenten till oförutsedda saker som exempelvis ett papper som plötsligt fastnat i skrivaren, eller att din Internet-anslutning bryts.

4. Lägg tiden på viktiga saker
Du måste definiera vad som är viktigt i ditt liv och så ska du sluta lägga tid på det som inte är viktigt för dig. Det är ju en del av ditt liv du förbrukar.

– När du har definierat dina livsdrömmar och tänkt över de stora frågorna, då blir det lättare för dig att säga nej till saker du inte vill prioritera. Det handlar om att stärka sitt inre fokus.

5. Slå två flugor i en smäll
Om du saknar tid i vardagen och både vill ha tid för motion, att träffa vänner och umgås med barnen, så kan det vara en bra idé att kombinera dessa saker.

– Har du en timme i bilen varje dag och vill lära dig franska? Köp en cd och använda tiden i bilen till att lära dig det! Du kan också ta med en vän på motionsrundan eller prata med barnen medan ni hjälps åt med middagen.

Läs också: Varningen: Stress påverkar hjärnan!

6. Försök inte vara perfekt
Många kvinnor är perfektionister och det kan vara en något tidskrävande uppgift att göra allt perfekt.

– Ta genvägen och hoppa över, slarva. Vi har höga förväntningar på oss själva, men det måste man skära ner på. Fundera på om det är absolut nödvändigt att göra allt perfekt eller om egentligen faktiskt är okej att göra mindre av det? Du måste vara en selektiv perfektionist. Om det finns 10 uppgifter, välj två, som är superviktiga och som du tar dig tid att finslipa.

7. Stäng av TV:n
Vi spenderar i genomsnitt tre-fyra timmar per dag framför tv:n. Tänk så mycket tid du får över genom att skära ner lite nyheter, underhållning och filmer.

– Det är ett enkelt ställe att skära ner på och istället lägga tiden på saker som du tycker är viktigare i ditt liv.

Känner du dig stressad? Lär dig hantera din stress med ny digital kurs!

Lär dig att hantera din stress med onlinekursen "Stressa mindre - lev mer"

Allt fler människor blir sjuka av stress – och kvinnor är extra utsatta. Det vill vi ändra på! Därför erbjuder Allas nu i samarbete med MåBra en praktisk webb- och mobilguide med verktyg som motverkar stress och utbrändhet.

Metoderna och råden som används har vetenskapligt bevisad effekt. De utgår från ett helhetsperspektiv – det vill säga hur vi tar hand om våra tankar, känslor och vår kropp.

”Stressa mindre – lev mer” är fantastiskt bra! Jag har precis varit väldigt stressad i jobbet, men tack vare denna kurs har jag bromsat i tid, innan det gått för långt”

– Therese Lennartsson, Helsingborg, kursdeltagare.

Du får bland annat:

  • Hjälp att känna igen och hantera stress
  • Insikt om dina egna stressbeteenden och triggers
  • Konkreta råd som hjälper dig bryta stressmönstret
  • Övningar i andning, mindfulness och acceptans
  • Övningar i meditation och kroppskännedom
  • Djupavslappning före läggdags
  • Video med yinyogapass som släpper spänningar
  • Video med stretch som mjukar upp stressade muskler

Just nu endast 199 kronor – läs mer och börja direkt här!

LÄS OCKSÅ

(0)
(0)

Annons

Annons

Annons


allasbutik

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…