Annons
Annons

Annons

4 tips som minskar risken för demens

Hjärnan är ju ett av våra viktigaste organ, det är där vår sociala förmåga sitter, alla beslut tas och där problemen löses. Så här gör du för att få de små grå cellerna att trivas - och håller hjärnan ung.

halsotips

Tillräckligt med sol
D-vitamin är viktigt. Flera studier visar att det finns ett samband mellan för lågt D-vitaminhalt och demens. Så försök att komma ut så mycket som möjligt och ta vara på varenda ljusstråle så att kroppen får bygga upp ett naturligt D-vitaminlager. Se bara till att skydda kroppen mot direkt solljus.

Läs också: Så här fyller du på med D-vitaminer!

Var aktiv
Om du tränar tre gånger i veckan, kan du minska risken för demens med en tredjedel. Hittar du en träningsform som kombinerar fysisk och mental träning, är du en vinnare. Dans är ett bra exempel – du blir trött samtidigt som du utmanar hjärnan när du övar på dansstegen.

Se upp
Socker och snabba kolhydrater gör hjärnan äldre. Studier visar också ett samband mellan högt blodsocker och dåligt minne. För folk mitt i livet är det dessutom bra att få i sig mycket omega-3 från fet fisk eftersom det minskar risken för Alzheimers.

Läs också: Lista – så här mycket kolhydrater innehåller maten

Stimulera hjärnan
Gör olika former av hjärngymnastik. Det är inte bara korsord och sudoku som gäller, utan hitta vad som helst som får hjärnan att jobba. Det kan vara att lära sig något nytt eller bara att diskutera med vänner.

LÄS OCKSÅ

(56)
(0)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…