Annons
Annons


10 livsmedel som gör huden slät och fin!

Huden skvallrar om din livsstil, och den avslöjar obönhörligen om du får för lite sömn, för mycket skräpmat eller för mycket sol. Men den skvallrar också om alla de bra saker du gör för dig själv. Här är 10 tips om vad man bör äta för att få frisk och vacker hud!

En bra vätskebalans håller huden fräsch.

En bra vätskebalans håller huden fräsch.

Det är inte klokt vad lite chili, te, nötter och fisk kan göra för vår hud. Här är 10 vanliga födoämnen som ger näring åt huden!

Vatten
Lider du av vattenbrist syns det först i huden.  Får du för lite vatten blir huden torr och gråaktig. Den är nämligen sist i näringskedjan och inre, vitala, organ har företrädesrätt till vattnet om du får vätskebrist. Därför är det viktigt att du dagligen dricker mellan en och en halv till två liter vätska – och då räknas inte kaffe och läsk, bara vatten och örtteer. Då säkerställer du rätt vätskebalans och huden blir frisk, strålande och mjuk.

Läs också: Tecken på att du dricker för lite vatten!

Bär
Bär har en hög koncentration av antioxidanter och bör därför vara en av de saker du äter ofta. Stora mängder av antioxidanterna sitter i skalen på frukt och bär. Eftersom man oftast äter mer än ett bär i taget, blir den totala skalmängden större – och därmed också mängden antioxidanter – än när man äter ett äpple. Ät så många antioxidanter som möjligt, de bidrar till att bekämpa fria radikaler som kommer från bland annat cigarettrök, smog och ozon, som bidrar till att åldra din hud.

Läs också: Bäret som slätar ut dina rynkor

Morötter
Sol är som bekant inte bra för din hud eftersom den snabbar på åldrandet och kan orsaka pigmentförändringar. Du kan stärka skyddet inifrån. Morötter innehåller beta-karoten som har en skyddande effekt på huden när de utsätts för UV-strålning. Samtidigt förlänger moroten den eftertraktade färgen från en promenad i solen.

Annons
Gilla Allas.se på Facebook

Grönt och rött te
Rött och grönt te är, precis som bär, oerhört rika på antioxidanter, de bromsar åldrandeprocessen i huden. I Kina och Japan kommer synliga tecken på åldrande senare än det gör i väst och det beror på deras höga konsumtion av te, i motsats till vår höga konsumtion av kaffe.

Chili, vitlök och ingefära
Den här trion är bra för att bygga upp kroppen inifrån och säkerställa en vacker hud. De är alla anti-inflammatoriska och fungerar som arbetare som bygger upp på insidan det som kaffe, cola och stress förstör.

Fet fisk
Ät fisk två gånger i veckan och din hud kommer att tacka dig! Det finns omega-3, -6 och-9-fettsyror i fet fisk som lax. Fettsyrorna hjälper bland annat till att bygga upp våra celler och fungerar stimulerande på fettlösliga vitaminer som vitamin A, vilken är viktig för synen och immunsystemet.

Fullkornsrågmjöl
Fullkorn gör inte direkt underverk för din hud, men gör det indirekt. Det är omöjligt att hålla sunda matvanor om du är ständigt hungrig. Därför är det bra att äta bröd och andra fullkornsprodukter för att säkerställa att du inte plötsligt går bärsärkagång i kakburken. För om du får för mycket socker, stiger ditt blodsocker. Och det bryter ned hudens celler och ger den en gråaktig färg.

Nötter
När du belönat dig själv med en utsökt muffin eller glass (handen på hjärtat, det händer ju ganska ofta), kan du gottgöra det om du kastar i dig en handfull mandel eller valnötter efteråt. De har nämligen en stabiliserande effekt på blodsockret. Och som extra bonus är de rika på omega-3-fettsyror som är bra för din hud.

Läs också: Så här gör du din egen bodyscrub

Peppar
Denna färgglada grönsak har en hög halt av C-vitamin som hjälper huden att producera elastiska fibrer och bindväv, vilket ger dig en slät hud och håller åldrande på avstånd.

Vanlig yoghurt
De hälsosamma bakterier i yoghurt motverkar torr hud, eksem och andra inflammatoriska tillstånd i kroppen. Men det får inte vara alltför mycket fett och socker när du tar dig en skål med yoghurt. (Och håll dig helt borta från mejeriprodukter om du lider av akne, eftersom det kan göra det värre).

Av Mikael Frohm

Vill du leva ett sundare liv och nå din drömvikt?

Testa vår viktminskningskurs online!

Läs mer om kursen här!

DU FÅR…

● Kompletta menyer för 4 veckor

● Bästa kom-igång-tipsen

● Smarta listor som hjälper dig välja rätt mat

● Knepen för att bli av med sötsuget

● Superenkelt promenadprogram som ökar förbränningen

● Personliga tips från kvinnor som testat L7

Efter kursen kommer du garanterat att se stor skillnad på vågen och känna dig både piggare och friskare!

LÄS OCKSÅ

(71)
(1)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…