Annons
Annons


Skydda dig mot ryggbesvär – 14 expertråd!

Ryggont är något som dessvärre drabbar de flesta av oss någon gång i livet. Men det går att motverka besvären!

Sträck på dig som en katt innan du stiger upp för att motverka ryggont.

Sträck på dig som en katt innan du stiger upp för att motverka ryggont

Allsidig fysisk aktivitet stärker och skyddar din rygg. Raska promenader flera gånger i veckan, cykling, simning, gympa, allt som tränar rörligheten och ökar muskelstyrkan.

Särskilt viktiga för att avlasta ryggen är magmusklerna. Om du inte klarar att ligga på rygg och göra vanliga situps finns flera andra övningar som stärker magmusklerna, fråga en sjukgymnast.

Annons

Balansen mellan muskulaturen på kroppens framsida respektive baksida är viktig. Musklerna ska fungera bra tillsammans. Styrketräning i apparater är ofta uppbyggd så att den ger just denna träning, även träning med gummiband eller pilatesboll.

Det är OK att det gör lite eller måttligt ont när du tränar, men smärtan ska ha gått över till dagen efter.

Ta det lugnt på morgonen, rusa inte direkt upp ur sängen. Det är bra att sträcka på sig som en katt, arbeta igenom alla muskler och leder innan man stiger upp.

Har du ett stillasittande jobb – växla ställning ofta. Försök utföra vissa uppgifter stående, ta en kort paus varje timme, promenera runt och rör hela kroppen.

Se till att du har en bra arbetsställning, vilken typ av arbete du än utför. Be ergonom eller sjukgymnast om hjälp.

Läs också: Hjälp mot ryggskott, ischias, benskörhet och kalkaxel

Lyft nära kroppen. Stå rakt framför och håll det du ska lyfta och bära så nära kroppen som möjligt. Vrid aldrig kroppen samtidigt som du lyfter, det innebär enstor och riskabel påfrestning på diskarna (mellankotskivorna).

Böj knäna istället för ryggen när du arbetar, städar, plockar svamp etc.

Sitt riktigt: Bra och ställbar stol på jobbet, inte för låg och mjuk TV-fåtölj om du är äldre. Sätt en kudde eller specialdyna bakom svanken när du går på bio eller teater.

Stå inte framåtböjd över badkaret och tvätta håret – tvätta håret i duschen.

Efter bilresan: Lyft aldrig en väska ur bilen direkt efter en lång resa. Gå några steg fram och tillbaka, sträck och rör på ryggen.

Använd bra skor: Onda fötter kan ge ond rygg, eftersom man går fel och får dålig kroppshållning.

Undvik stress: Flera nya studier visar att stress och vantrivsel kan förvärra besvär i ryggen.

Överläkaren Vibeke Blecher, Stockholm Spine Center

Läs också: 90 procent av Sveriges befolkning upplever negativ stress

LÄS OCKSÅ

(61)
(0)

Annons


Annons

Senaste från allas

Laddar nästa sida…